Несправжні сусіди

Представлене зображення було отримане Оглядовим телескопом VLT (VST ESO). Його найприкметнішою рисою є пара спіральних галактик NGC 3314a та NGC 3314b, які ніби злились у космічному танці у лівій верхній частині знімку.

Галактики NGC 3314a та NGC 3314b (верхня ліва частина знімка) і UDG 32 (нижня права частина). Джерело: ESO/Iodice et al

Телескопи часто фотографують подібні химерні об’єкти, що формуються у результаті злиття галактик. Але не дозволяйте грі перспективи ошукати себе. Насправді ці дві галактики у сузір’ї Гідри не взаємодіють одна з одною. Вони розташовані від нас на відстані 117 та 140 млн світлових років і жодним чином не пов’язані між собою фізично.

Нам здається, що NGC 3314a та NGC 3314b перетинаються, бо під час спостереженнь із Землі вони перебувають на одній лінії. Такий унікальний збіг надає астрономам можливість визначити багато параметрів — наприклад, показники, пов’язані з поглинанням світла пилом. Це дозволяє краще зрозуміти будову та еволюцію двох галактик.

На фото присутній ще один цікавий об’єкт. Якщо уважно придивитися до нижньої правої частини кадру, то можна помітити слабку жовту цятку. Це ультрадифузна галактика UDG 32. За схожих із Чумацьким Шляхом розмірів такі об’єкти зазвичай містять у 100-1000 разів менше зірок. Це пояснюється тим, що вони втратили запаси газу, необхідні для формування нових світил. Тому навіть на знімках найпотужніших телескопів вони все одно здаються ледь помітними цятками. Та ж UDG 32 є однією з найслабших і найтуманніших учасниць скупчення галактик Гідра I.

Зображення було отримане у межах огляду VEGAS (VST Early-type Galaxy Survey). Мета цієї роботи — вивчення дуже слабких структур у галактичних скупченнях. Так називають великі групи галактик, які утримуються разом силами тяжіння. Дослідження, зокрема, показало, що UDG 32 могла утворитися з волокон, викинутих з NGC 3314a. Але, щоб це підтвердити, потрібні додаткові спостереження.