Нейромережі допомогли знайти 301 нову екзопланету

Фахівці Дослідницького центру Еймса додали зразу 301 нову екзопланету до каталогу підтверджених позасонячних світів. Їм вдалося досягти такого вагомого результату завдяки використанню нейромережі під назвою ExoMiner.

Суперкомп’ютер Pleiades, що належить NASA. Джерело: NASA

ExoMiner це нова нейронна мережа, що використовує суперкомп’ютер Pleiades, який належить NASA. Вона «вчиться» шукати світи в околицях інших зір, враховуючи як дані про раніше підтверджених кандидатів в екзопланети, так і про випадки несправжнього відкриття.

Учені з центру Еймса використовували ExoMiner для аналізу архіву даних телескопа Kepler, який шукав екзопланети в період з 2009 по 2018 рік. Для цього застосовувався метод транзитної фотометрії. Телескоп відстежував періодичні коливання блиску світил, викликані транзитами їхнім диском невидимих ​​компаньйонів. Загалом за час своєї роботи Kepler підтвердив існування понад двох тисяч екзопланет. Ще кілька тисяч набули статусу кандидатів. Саме вони стали предметом вивчення нейромережі.

Екзопланети в уявленні художника. Джерело: NASA/JPL-Caltech/R. Hurt (IPAC)

Під час аналізу ExoMiner підтвердив, що 301 кандидат із бази даних Kepler відповідає реальним екзопланетам. За словами дослідників, жодна з них не нагадує Землю або не перебуває в зоні населеності своєї зорі. Але їхні характеристики відповідають основним класам екзопланет, відомим астрономам.

Наразі вчені планують використовувати нейромережу для вивчення даних, зібраних діючими місіями. Насамперед йдеться про телескоп TESS, який також шукає екзопланети транзитним методом. У майбутньому до нього можуть приєднатися й інші апарати, такі, як проєктована ESA обсерваторія PLATO.

Виявлення екзопланет далеко не єдине застосування нейромереж в астрономії. Раніше їх уже використовували для пошуку кратерів на Марсі, швидких радіосплесків та галактик по сусідству з Чумацьким Шляхом.