Не пропустіть! Подвійний транзит тіней супутників Юпітера по його диску

Автори: Олександр Бурлака та Наталя Вірніна

У ніч з 17 на 18 серпня в Україні можна буде спостерігати рідкісне явище — проходження, або, як кажуть астрономи, транзит по диску Юпітера тіней одразу двох його супутників — Іо та Європи. Розповідаємо як і коли його можна буде побачити.

Тіні супутників проходять по диску Юпітера

Що таке транзит тіней супутників Юпітера?

Юпітер — найбільша планета Сонячної системи. Це — газовий гігант, який розташований у п’ять разів далі від нашого світила, ніж Земля, але, попри це, є одним із найяскравіших небесних тіл. У ніч з 17 на 18 серпня українські любителі астрономії отримають рідкісну можливість спостерігати одночасний транзит тіней двох супутників по його диску.

На сьогодні у Юпітера відомо 95 супутників. Однак серед них виділяють 4 найбільших, які називають Галілеєвими, оскільки відкрив їх ще видатний італійський астроном: Іо, Європа, Ганімед та Каллісто. Саме за їхнім обертанням навколо гігантської планети й люблять стежити аматори. Коли одне з цих тіл проходить між Землею та газовим гігантом, ми спостерігаємо це як проходження по його диску і називаємо транзитом.

При цьому варто розрізняти транзит самого супутника та його тіні. Ці дві події пов’язані й здебільшого не сильно розходяться у часі. Хоча інколи транзит тіні може відбутися, а транзит самого супутника — ні.

Галілеєви супутники Юпітера
Галілеєві супутники Юпітера. Джерело: www.universetoday.com

Коли супутник Юпітера опиняється між планетою та Сонцем, то відкидає тінь на його диск. Із Землі у любительський телескоп тінь має вигляд крихітного чорного кружечка на тлі світлої планети.

Як часто відбуваються транзити тіней по диску Юпітера?

На щастя, Земля розташована набагато ближче до Сонця, ніж Юпітер. Тому він в наші телескопи більшу частину часу має вигляд повного чи майже повного диска, майже ніколи не показуючи нам свій темний бік. Тому транзити тіней супутників по диску Юпітера ми можемо спостерігати регулярно.

Період обертання Іо становить 1,76 доби, Європи — 3,5 доби, Ганімеда — 7,15 доби, а Каллісто — 16,6 доби.

Здається, що транзит тіні якогось супутника по диску Юпітера можна спостерігати ледь не щодня. І справді, за тиждень відбувається близько 7–9 транзитів. Але для кожної окремої локації з них зазвичай можливо побачити лише 1–3 за тиждень. Подвійні транзити тіней є значно більш рідкісною подією. Вони відбуваються серіями впродовж 1–2 місяців із проміжками приблизно такої ж тривалості. І хоча транзитів може бути близько десятка впродовж серії, лише 1–2 будуть доступні нам для спостережень.

Можливість спостерігати подвійний транзит тіней Галілеєвих супутників по диску Юпітера залежить від кількох факторів. По-перше, Юпітер має перебувати далеко від Сонця та на достатній висоті над горизонтом, бажано не менше 20°. По-друге, у місці спостереження має бути темний час доби, або хоча б сутінки. Спостереження транзитів у світлий час доби теж можливе, але такий варіант підходить тільки досвідченим спостерігачам та за наявності відповідного обладнання. І, по-третє, звичайно ж, має пощастити з погодою!

На потрійний транзит тіней доведеться чекати роками, а для конкретного місцеперебування спостерігача — іноді десятиліттями. Через те, що Іо, Європа та Ганімед перебувають у резонансі 1:2:4 та через специфіку їхнього руху орбітами, всі три супутники ніколи не опиняються перед Юпітером. Відтак у потрійних транзитах завжди має брати участь найвіддаленіший супутник Юпітера — Каллісто. Через велику відстань до Юпітера та невеличкий нахил його орбіти, ми не на кожному оберті Каллісто бачимо транзит його тіні. Такі події відбуваються кожні 6 років, впродовж приблизно 3 років.

Ну а всі чотири тіні Галілеєвих супутників на диску Юпітера спостерігати неможливо.

Як побачити транзит тіней супутників по диску Юпітера?

У ніч з 17 на 18 червня настане саме такий рідкісний момент, коли подвійний транзит тіней від Іо та Європи по диску Юпітера можна буде побачити в Україні. Щоправда, для того, аби стати його свідком, знадобиться телескоп діаметром щонайменше 150–200 мм.

Першою на диск Юпітера увійде тінь Іо — о 00:37 за київським часом. Але на той момент Юпітер тільки-но почне з’являтися з-за горизонту. О 01:49 на диск гіганта поступово почне наповзати тінь Європи — розпочинається подвійний транзит тіней. Юпітер на той момент вже перебуватиме приблизно в 11° над горизонтом. Планету легко буде побачити як найяскравіший об’єкт у сузір’ї Тельця, неподалік від яскравої жовтогарячої зорі Альдебаран. У той самий час ще можна буде помітити крихітний Іо дуже близько до Юпітера. Сам же супутник опиниться на диску вже за кілька хвилин — о 01:52.

Положення Юпітера на небі в ніч з 17 на 18 серпня
Положення Юпітера на небі в ніч з 17 на 18 серпня. Джерело: stellarium-web.org

Дві тіні будуть поступово повзти по диску планети впродовж години, і о 02:47 тінь Іо покине диск, завершуючи цим подвійний транзит. Сам же супутник поки що перебуватиме на диску, так само як і тінь Європи. Ви помітите, як поступово Європа наближається до Юпітера. В цей момент планета перебуватиме вже на висоті близько 22°. О 04:04 супутник Іо покине диск, а о 04:17 з диску зійде і тінь Європи. І тільки через 4 хвилини після цього, о 04:24, Європа розпочне транзит, що триватиме до світанку та закінчиться о 05:54.

Успіх спостережень суттєво залежить від стану атмосфери. Видимий діаметр Юпітера наразі складає 36”, а тіней — трохи менше 1”. Тому на спостереженнях варто запастися терпінням та ловити моменти найкращої видимості.

Свідок динозаврів: телескоп «Субару» зазнімкував спіральну галактику
Google Earth допоміг виявити прихований ударний метеоритний кратер
Airbus випробовує свої марсоходи в кар’єрі біля Лондона
Старт SpaceX Crew-9 вчергове перенесли на пізнішу дату
Чи може міжзоряний квантовий зв’язок залучити Землю або розв’язати парадокс Фермі?
10 мільярдів градусів: новий японський телескоп розкрив таємниці загиблої зорі