Не гірше за Juno: наземний телескоп зробив майже безпрецедентний знімок Іо

Американські астрономи опублікували безпрецедентне за ступенем деталізації зображення Іо. Воно було отримано Великим бінокулярним телескопом.

Великий бінокулярний телескоп. Джерело: NASA

Іо є найбільш геологічно активним тілом у Сонячній системі. На поверхні цього супутника Юпітера знаходяться сотні активних вулканів, чиї виверження постійно перекроюють його ландшафт.

Раніше ми в основному бачили Іо на знімках, зроблених зондом Juno. Але завдяки технічному прогресу тепер астрономи можуть робити детальні знімки супутника і за допомогою наземної обсерваторії.

Йдеться про Великий бінокулярний телескоп, розташований на горі Грейам в Аризоні. Нещодавно на нього встановили новий висококонтрастний оптичний прилад SHARK-VIS. Разом із системою адаптивної оптики, що компенсує атмосферну турбулентність, це дало змогу телескопу отримати безпрецедентне за якістю зображення Іо. На ньому можна розрізнити деталі розміром до 80 км. За словами астрономів, це еквівалентно знімку 10-центової монети, що розміщений на відстані в 160 км.

Знімок Іо, зроблений Великим бінокулярним телескопом. Джерело: INAF/Large Binocular Telescope Observatory/Georgia State University; IRV-діапазонні спостереження SHARK-VIS/F. Pedichini; обробка D. Pedichini. Pedichini; обробка D. Hope, S. Jefferies, G. Li Causi

Опублікований знімок був зроблений 10 січня 2024 року. Зображення поєднує три спектральні діапазони — інфрачервоний, червоний та жовтий. Це необхідно для того, щоб краще розрізняти деталі поверхні. На світлині можна побачити червонувате кільце навколо вулкана Пеле (нижче та правіше від центру). Його діаметр становить 1200 км, воно складається з викинутої під час вивержень сірки.

Праворуч від Пеле розташована Патера Піллан — 70 кілометровий кратер, з якого витікають потоки лави. У 1997 році в ньому було зафіксовано рекордне виверження. Тоді за 100-денний період із кратера виверглося щонайменше 31 км³ лави, а потім ще 25 км³. На знімку Патеру Піллан можна впізнати за білим кільцем, що оточує її.

За словами вчених, завдяки новим можливостям вони зможуть оперативніше відстежувати активність Іо та зміни на її поверхні. Це дасть їм змогу краще зрозуміти, як відбувалися потужні виверження, що допомогли сформувати поверхню Землі та Місяця в їхньому далекому минулому, і чому на одних світах Сонячної системи є вулкани, а на інших ні.

Раніше ми розповідали про те, що під поверхнею Плутона існує океан, схожий на Мертве море.

За матеріалами https://news.arizona.edu