Наука місячних стрибків

Вчені Європейського космічного агентства вивчають на Землі вплив зниженої гравітації на організм людини. Вони не тільки прагнуть зрозуміти, які проблеми зі здоров’ям можуть виникнути на Місяці, а й намагаються знайти спосіб запобігти їм.

Стрибки на Місяці
Стрибки на Місяці. Джерело: www.artstation.com/artwork/eVx6P

Програма дослідження впливу низької гравітації

Європейське космічне агентство (ESA) серйозно розмірковує над відправленням людей на Місяць. Але із цим пов’язана одна важлива проблема. На Місяці сила тяжіння в шість разів менша за земну, і достеменно невідомо, як тривале перебування там впливає на організм людини.

Низьку силу тяжіння ще називають гіпогравітацією. Вона є явищем схожим, але все ж відмінним від повної невагомості. Негативний вплив останньої на організм людини непогано вивчений і він чимало обмежує час перебування людей на орбіті.

Теоретично гіпогравітація може бути менш шкідливою, але її вивчення на Землі надзвичайно ускладнене. Але ESA все ж спробувала вирішити це у межах програми «Рух у середовищах із низькою гравітацією» (MoLo).

Експериментальні дослідження

Однією з головних наукових лабораторій, на роботу яких спирається MoLo, є об’єкт Locomotion On Other Planets, розташований у Мілані. Це 17-метровий стовп, оснащений системою підвісів, які нагадують обладнання для банджі-джампінгу. Завдяки йому європейські астронавти можуть відчути не тільки пересування в умовах місячної гравітації, але і стрибки.

Стрибки при пониженій гравітації
Стрибки при зниженій гравітації. Джерело: ESA

Друга складова програми досліджень спирається на реактивні літаки, які здійснюють політ параболічною траєкторією. Це дуже схоже на створення штучної невагомості, тільки траєкторія руху не така крута.

Звичайно, що при цьому учасники експерименту буквально обвішані різноманітними датчиками, які фіксують зміну їхніх біологічних параметрів. Далі вченим лише залишається екстраполювати дані на місяці вперед, аби зрозуміти, з чим же саме в астронавтів будуть проблеми.

Стрибки на Місяці

Одне з питань, які цікавлять дослідників — як знижена гравітація впливає на відчуття рівноваги. У невагомості розуміння, де верх, а де низ, зникає зовсім. А от щодо випадку, коли сила тяжіння є, але дуже слабка, вчені все ще не впевнені, й, можливо, саме стрибки при зниженій гравітації можуть дати відповідь на це питання.

Інша важлива тема — стан кісток астронавтів. За зниженої гравітації з них вимивається кальцій і вони стають крихкими. Але цілком можливо, що фізичні вправи здатні цьому повністю завадити. Наскільки інтенсивними вони мають бути — єдиної думки у вчених поки що немає.

Хтось зазначає, що самі лише тривалі й регулярні прогулянки Місяцем зможуть підтримувати кістки у належному стані. Інші вважають, що саме стрибки можуть бути тим видом діяльності, який допоможе астронавтам зберегти здоров’я.