NASA візуалізувала 22 чорні діри

NASA опублікувала візуалізацію, що демонструє 22 подвійні системи, одним із компонентів яких є чорна діра зоряної маси.

Як знайти чорну діру

Зорі-гіганти завершують своє життя спалахом наднових, результатом якого може стати утворення чорної діри. Якщо у загиблого світила є компаньйон, новонароджена чорна діра почне поступово перетягувати його речовину з утворенням акреційного диска.

Чорна діра у подвійній системі в уявленні художника. Джерело: ESA/Hubble

Акреційний диск є джерелом потужного рентгенівського випромінювання. До 2015 року, коли астрономам вдалося вперше зафіксувати викликані злиттям чорних дір гравітаційні хвилі, пошук рентгенівського випромінювання був основним способом виявлення чорних дір зоряної маси.

Найбільш вивчені чорні діри

Створена NASA візуалізація присвячена 22 найбільш вивченим подвійним системам, одним із компонентів яких є чорна діра. Вони розташовані в Чумацькому Шляху та його найближчому сусіді — Великій Магеллановій Хмарі.

У ролик потрапили такі об’єкти, як Лебідь Х-1 (система з першою підтвердженою чорною дірою), MAXI J1659 (система з найменшим орбітальним періодом) та А0620-00 (система з найближчою до Землі чорною дірою). Кольори зір на відео позначають їхню температуру. Оскільки акреційні диски набагато гарячіші, для них використовується інша колірна схема.

Щодо чорних дір, то їхні розміри для наочності значно збільшені — інакше їх просто не було б помітно. Як приклад можна навести Лебідь Х-1. При масі чорної діри, що в 21 раз перевищує сонячну, діаметр її горизонту подій (області, за межі якої нічого не може вирватися, включаючи світло) становить лише 124 км.

Ви також можете почитати нашу статтю про історію виявлення квазарів — найдальших і найяскравіших чорних дір у Всесвіті.