NASA розкрила справжню природу туманності в сусідній галактиці

NASA опублікувала барвисте зображення туманності 30 Doradus B. Аналіз знімка показав, що вона є творінням не однієї, а щонайменше двох зір, що вибухнули.

Туманність 30 Doradus B. Рентгенівські дані: NASA/CXC/Penn State Univ./L. Townsley et al.; Оптичні дані: NASA/STScI/HST; Інфрачервоні дані: NASA/JPL/CalTech/SST; Обробка зображення: NASA/CXC/SAO/J. Schmidt, N. Wolk, K. Arcand

Туманність 30 Doradus B розташована на відстані 160 тисяч світлових років від Землі у Великій Магеллановій хмарі — невеликій галактиці-супутниці Чумацького Шляху. Вона є частиною значно більшого комплексу, відомого як туманність Тарантула. Це велика область іонізованого водню, де останні 8 – 10 млн років активно формуються нові зорі.

У межах нового дослідження 30 Doradus B астрономи об’єднали рентгенівські дані телескопа Chandra (фіолетовий колір), оптичні дані 4-метрового телескопа Віктора Бланко (помаранчевий і блакитний) та інфрачервоні даних телескопа Spitzer (червоний). До них також були додані дані телескопа Hubble у чорно-білому кольорі, щоб виділити різкі риси на зображенні.

У результаті вченим вдалося отримати найдетальніше зображення туманності в історії. Його аналіз виявив наявність слабкої оболонки, яка є джерелом рентгенівського випромінювання. Її діаметр становить близько 130 світлових років. Для порівняння, найближча до Сонця зоря знаходиться на відстані близько 4 світлових років. Дані Chandra також показали наявність заряджених частинок, що випускаються пульсаром.

Порівнявши ці дані з результатами спостережень інших телескопів, дослідники дійшли висновку, що один вибух наднової не може пояснити побачене. І пульсар, і яскраве рентгенівське випромінювання в центрі 30 Doradus B, найімовірніше, з’явилися в результаті колапсу масивної зорі, що стався близько 5 тисяч років тому. Однак більша тьмяна рентгенівська оболонка занадто велика, щоб бути результатом вибуху тієї ж наднової.

Натомість команда вважає, що в 30 Doradus B відбулося щонайменше два спалахи наднових, причому рентгенівську оболонку утворила інша наднова, що вибухнула понад 5 тисяч років тому. Цілком можливо, що в минулому їх було ще більше. Цей результат може допомогти астрономам дізнатися більше про життя та смерть масивних зір.