NASA профінансує нові астрофізичні місії

18 серпня NASA оголосила про виділення фінансування для попередньої розробки чотирьох концептів астрофізичних місій. Надалі два з них будуть відібрані для реалізації.

Концепт місії UVEX. Джерело: Caltech

Два з чотирьох проєктів, що отримали фінансування, розробляються у межах програми MIDEX (Medium Explorer). Перший зветься STAR-X (Survey and Time-domain Astrophysical Research Explorer). Він передбачає запуск ширококутного рентгенівського та ультрафіолетового телескопів для вивчення спалахів наднових, активності чорних дір і еволюції масивних галактик. Другий проєкт носить назвуя UVEX (Ultraviolet Explorer). Його метою є створення ультрафіолетового телескопа, який візьметься за вивчення еволюції зір і галактик. Також він шукатиме випромінювання, пов’язане з подіями, за яких відбувається утворення гравітаційних хвиль.

Два інших, менших за масштабами, проєкти розробляються незалежно від програми MIDEX. Один із них передбачає встановлення поляриметра LEAP (Large Area Burst Polarimeter). Він займеться дослідженнями гамма-спалахів. Другий концепт під назвою MoonBEAM (Moon Burst Energetics All-sky Monitor) передбачає запуск супутника, що займатиметься пошуком джерел гамма-сплесків. Апарат працюватиме на навколомісячній орбіті.

Після вивчення концептів NASA вибере один з проєктів за програмою MIDEX і один з двох інших проєктів для подальшої реалізації. Перший отримає 300-мільйонний бюджет і буде готовий до запуску у 2028 році. Другий отримає фінансування 80млн доларів, він має бути готовий до 2027 року.

Перешкодити цим планам може очікуване зменшення бюджету NASA на астрофізичні дослідження, через що організації доведеться переносити дати реалізації низки місій та скорочувати їхне фінансування. Під особливо великою загрозою є програма MIDEX. Проте в аерокосмічній адміністрації сподіваються впоратись із ситуацією та знайти спосіб, як реалізувати нові проєкти без суттєвих затримок.