NASA покращила прогноз зіткнення з небезпечними астероїдами

Лабораторія реактивного руху NASA (JPL) оновила програмне забезпечення, яке використовується для оцінки потенційно небезпечних астероїдів. Новий алгоритм моніторингу Sentry-II, який застосовують протягом останніх 20 років, отримав патч з урахуванням надзвичайно важливої ​​змінної. У новій версії програми тепер враховується вплив сонячного світла на орбіти астероїдів. Прогноз показав, що у найближчі десятиліття Землі не загрожує зіткнення з астероїдом. Проте астрономи про всяк випадок продовжують сканувати небо.

Sentry-II
Ключові зміни у Sentry-II покращили прогнозування небезпек із космосу. Зображення: The Independent

Як і його попередник, Sentry-II періодично скануватиме таблицю потенційно небезпечних астероїдів з відомими орбітами. Він робитиме розрахунки протягом наступного десятиліття, повідомляючи про великі об’єкти з розрахованими орбітами, які потенційно можуть загрожувати зіткненням із Землею. Усі тонкощі роботи алгоритму описані у статті Astronomical Journal.

Ефект Ярковського

Ключове оновлення Sentry-II, яке зробить його оцінки точнішими, тепер враховує ефект Ярковського. Він виникає, коли сонячне світло поглинається поверхнею астероїда та перевипромінюється у вигляді тепла. Це теплове випромінювання незначне, але помітне впливом на траєкторію руху астероїда в космосі. Теоретично воно може вплинути на зміну його орбіти, що підвищує ймовірність зіткнення космічного каменя із Землею.

Астрономи знали про ефект Ярковського впродовж десятиліть. Однак лише недавно комп’ютерне програмне забезпечення стало досить потужним, щоб аналізувати ефект при великому наборі даних. Sentry-II дозволить JPL оцінити потенційну дію з ймовірністю лише кілька шансів на 10 мільйонів.

Ручний аналіз тепер у минулому

Через відсутність розрахунків Ярковського у вихідній системі Sentry астрофізикам доводилося проводити ручний аналіз щоразу, коли з’являвся потенційно небезпечний астероїд. Одним із найвідоміших прикладів був астероїд Апофіс, для якого знадобилася ручна оцінка ефекту Ярковського, щоб з’ясувати, наскільки ймовірним буде зіткнення з астероїдом у 2068 році. На щастя, NASA визначила, що проліт Апофіса в 2068-му буде нешкідливим для Землі та людської цивілізації.

Near-Earth Object Surveyor
Near-Earth Object Surveyor (NEO)

Стара система мала інше обмеження: вона не завжди могла передбачити ймовірність зіткнення з астероїдами, що пролетіли дуже близько до Землі. За словами NASA, Sentry-II дозволяє виконувати надійніший набір розрахунків, що враховує значний вплив гравітації Землі в подібних ситуаціях. Крім того, алгоритми Sentry-II дозволяють знаходити малоймовірні сценарії зіткнення, які попередник міг пропустити.

Sentry-II покаже свою ефективність, коли в наступному десятилітті з’являться більші та потужніші оглядові телескопи. За даними NASA, зараз відомо майже 28 тисяч астероїдів, що зближуються із Землею. Обсерваторії вже роблять нові відкриття зі швидкістю приблизно 3 тисячі об’єктів на рік. І цей темп пришвидшуватиметься.

Серед нових обсерваторій планується місія Near-Earth Object Surveyor (NEO), запуск якої у 2026 році дозволить краще шукати небезпечні астероїди. Очікується, що NEO Surveyor виявить 90% навколоземних астероїдів розміром 140 м або більше впродовж 10 років після запуску.

Нагадаємо, що раніше астероїд ледь не зіштовхнувся із Землею через промах астрономів.