NASA показала гамма-таймлапс Чумацького Шляху

NASA опублікувала таймлапс, складений на основі даних, зібраних гамма-телескопом Fermi. Він демонструє Чумацький Шлях.

Телескоп Fermi був запущений у 2008 році. Він розташований на навколоземній орбіті та призначений для спостереження великих областей космосу в гамма-діапазоні. З його допомогою астрономи досліджують астрофізичні та космологічні процеси, що відбуваються в активних ядрах галактик, пульсарах та інших високоенергетичних джерелах, вивчають гамма-сплески, ведуть пошуки темної матерії тощо.

Опублікований NASA таймлапс охоплює 14 років спостережень Fermi: із серпня 2008 року по серпень 2022 року. У ролику показано небо у двох різних ракурсах. Прямокутний вид демонструє яскраву смугу в центрі. Це наш Чумацький Шлях. Його світіння виникає через зіткнення космічних променів із міжзоряним газом. Крім того, у площині Чумацького Шляху розташована велика кількість активних джерел гамма-випромінювання, включно з нейтронними зорями та залишками наднових.

Вище й нижче смуги Чумацького Шляху можна побачити яскраві, швидко мінливі джерела. Більшість із них — це далекі галактики, які краще видно в іншому ракурсі, зосередженому на північному і південному полюсах нашої галактики. У кожній із цих галактик, які називаються блазарами, міститься надмасивна чорна діра, аккреційний диск навколо якої є джерелом потужних джетів. Коливання в яскравості свідчать про зміни, що відбуваються в них. Точніше кажучи, які відбувалися. Більшість із цих галактик розташовані на відстані в мільярди світлових років від Землі.

Також можна звернути увагу на рухоме джерело, яке перетинає екран за характерною траєкторією. Це наше Сонце, видимий рух якого відображає річний орбітальний рух Землі навколо нього. Як правило, воно не є найяскравішим джерелом гамма-випромінювання. Але, коли на Сонці відбуваються потужні гамма-спалахи, це тимчасово змінюється.

Водночас на таймлапс не потрапили багато короткочасних подій, які вивчає Fermi, наприклад, гамма-сплески. Це пов’язано з особливістю обробки даних телескопа.

За матеріалами https://science.nasa.gov