NASA може продовжити використання МКС після 2030 року

Керівництво NASA може продовжити експлуатувати Міжнародну космічну станцію і після 2030 року. Усе залежатиме від того, коли комерційні компанії створять їй заміну. Усе це відбувається на тлі скорочення бюджету космічної агенції.

МКС можуть використовувати і після 2030 року
МКС можуть експлуатувати й після 2030 року. Джерело: NASA

США можуть залишитися на МКС

Припинення експлуатації Міжнародної космічної станції після 2030 року не є обов’язковим. Про це 2 листопада на симпозіумі Beyond Earth заявив Кен Баверсокс, заступник голови NASA з космічних операцій. За його словами, графік насправді є гнучким.

Про те, що стан МКС наближається до аварійного, йдеться вже давно. І вже два роки, як у NASA заявили, що до 2030-го її виведуть з експлуатації. Замість цього приватні компанії мають створити принаймні одну власну станцію.

За словами Баверсокса, саме до початку експлуатації однієї з них насправді й прив’язаний графік припинення роботи МКС. NASA вимагає від своїх комерційних партнерів небагато. Станція мінімально має вміщувати лише двох астронавтів. Це значно менше, ніж може зараз перебувати на Міжнародній космічній станції.

При цьому в космічній агенції сподіваються, що станція не буде єдиною і довгочасним перебуванням людей на орбіті також опікуватимуться й інші організації. Щоправда, за словами все того ж заступника голови NASA, до цього має бути готовий ринок, а може статися так, що виконання таких вимог до 2030 року буде занадто складним завданням.

Наскільки складно залишитися на станції

Питання про можливість продовжити експлуатацію МКС після 2030 року не таке просте, як здається. NASA — не єдиний учасник проєкту. Канаду, Європейський Союз та Японію вдалося вмовити його фінансувати до 2030 року. Росія вже оголосила, що точно вийде з МКС 2028 року. Нещодавня заява голови «Роскосмосу» навіть пояснює, чому — 80 відсотків обладнання безнадійно зношене.

Чи зголоситься решта партнерів щось робити після зазначеного строку — велике питання. Так само як і те, чи готова насправді NASA до такого розвитку подій. Власне, Баверсокса всі хотіли почути у зв’язку зі скороченням бюджету агенції. Є побоювання, що на розвиток діяльності на низькій навколоземній орбіті у NASA просто не вистачить коштів.

Крім того, консультативна група ще 26 жовтня висловила своє занепокоєння стислими строками переходу з МКС на інші станції. Зрештою, може виникнути така ситуація, коли нормальна експлуатація МКС вже неможлива, проте її продовжують використовувати, бо інші станції не готові.

Комісія закликала NASA повністю профінансувати розробку корабля США для сходу з орбіти (USDV). Аерокосмічна адміністрація запросила 180 млн доларів у 2024 фінансовому році, щоб розпочати роботу над USDV, і опублікувала запит пропозицій щодо цього у вересні. Він передбачає, що корабель буде готовий наприкінці 2020-х, але містить варіанти, які можуть відкласти його запуск аж до 2035 року.

За матеріалами spacenews.com