NASA готова придбати місячний ґрунт у приватних компаній

Національна аерокосмічна адміністрація США готова купувати зразки місячного ґрунту у приватних компаній. Про це повідомив керівник NASA Джим Брайденстайн (Jim Bridenstine). За його словами, ця ініціатива є частиною загального плану щодо залучення недержавних організацій до освоєння нашого природного супутника та видобутку його ресурсів.

Зразок місячної речовини. Джерело: wikipedia.org

Особливість пропозиції полягає в тому, що приватним компаніям не потрібно буде доставляти здобутий матеріал на землю. Після того як спускальний апарат, візьме зразок (і це буде підтверджено відповідними фото та відеоматеріалами), повинен бути оформлений договір про його перехід у власність NASA. Таким чином, сам ґрунт залишиться на Місяці, а космічне відомство залишить за собою право забрати його у майбутньому.

Купуючи місячний ґрунт, NASA хоче створити юридичний прецедент, який закладе правову основу для ведення комерційних операцій з видобутку ресурсів Місяця. Сам Брайденстайн так прокоментував ситуацію: «Ми хочемо купити місячний ґрунт, щоб продемонструвати, що це можливо… Наша мета — встановити норму, яка б дозволила організувати видобуток ресурсів, яка б не суперечила Договору про космос».

Щодо ціни, то в договорах, ймовірно, фігуруватимуть порівняно невеликі суми — близько 15-50 тис. доларів за зразок. Щоправда, NASA має намір запропонувати додаткову нагороду за успішне виконання подібної місії. 10% суми агентство виплатить як аванс, 10% — після запуску апарата, 80% — після збору зразка та його продажу. Скористатися пропозицією зможуть не лише американські, а й іноземні компанії.

Посадка апарата Genesis на Місяць (концепт). Джерело: Firefly Aerospace

Варто зазначити, що Договір про космос забороняє окремим країнам володіти будь-якими небесними тілами, які згідно з його текстом, є надбанням всього людства. Водночас документ не торкається питань видобутку космічних ресурсів. Очевидно, що з освоєнням космосу його учасникам так чи інакше доведеться врегулювати цей аспект. Отже, пропозиція NASA цілком органічно доповнює серію недавніх американських ініціатив, спрямованих на створення правової основи для ведення економічної діяльності на Місяці.