Надпотужний космічний вибух «Верблюд» приголомшив астрономів

У жовтні 2020 року астрономи виявили давній вибух величезної потужності, який буквально розірвав галактику за кілька мільярдів світлових років від Чумацького Шляху. Він ніби з’явився нізвідки, досяг максимальної яскравості за кілька днів, а потім швидко зник упродовж місяця.Усі ці факти вказували на те, що сталася якась екстремальна космічна подія, на кшталт утворення чорної діри чи нейтронної зорі. Об’єкт отримав назву ZTF20acigmel «Верблюд» (AT2020xnd).

Ілюстрація, що показує, як нещодавно виявлений вибух «Верблюд» міг народити чорну діру. Джерело: Live Science

Астрономи називають такі раптові яскраві вибухи «швидкий блакитний оптичний перехідний процес» (FBOT) через їхнє екстремальне «блакитне» тепло та неймовірно швидку еволюцію.

Подібний вибух, виявлений у 2018 році на відстані приблизно 200 мільйонів світлових років, отримав позначення AT2018cow «Корова» (результат процедурно згенерованої наукової назви), тоді як інший FBOT 2020 був названий ZTF18abvkwla «Коала».

Коли справа доходить до вибухів зір, FBOT являє собою окремий клас. На відміну від типових наднових вибухів світил після вичерпання палива ці події, здається, з’являються та зникають упродовж кількох тижнів, а не років. Але навіть після того, як видиме світло наднових згасає, FBOT продовжують залишатися джерелами випромінювання.

Спостереження AT2020xnd у радіодіапазоні від 18 до 132 днів після вибуху. Джерело: arXiv

У статті, опублікованій 19 жовтня 2021 року в базі даних препринтів arXiv, астрономи вивчили «Верблюда» в довгохвильовому електромагнітному спектрі, щоб отримати найкраще уявлення про ці об’єкти.

Вчені виявили, що початковий вибух рухався у просторі на кілька десятих швидкості світла близько 160 млн км/год. Таке яскраве радіовипромінювання зазвичай відбувається через синхротронне випромінювання, що виникає, коли заряджені частинки летять крізь магнітне поле зі швидкістю у долі світлової.

Крива блиску «Верблюда» в рентгенівському діапазоні показує, що він був дуже яскравим при рентгенівських енергіях упродовж 50 днів після вибуху. Джерело: arXiv

Далі було виявлено, що вибух світився рентгенівським випромінюванням тривалий час після згасання видимого світла. Як і у випадку з «Коровою», цей потік рентгенівських променів передбачає, що внаслідок вибуху «Верблюда» народилося щось дуже масивне — наприклад, чорна діра чи нейтронна зоря.

Можливо, FBOT являє собою рідко спостережуваний момент космічного народження — вибухи, які утворюють на наших очах масивну чорну діру або нейтронну зорю, що швидко обертається.

За матеріалами MSN