На зорі ε Індіанця спостерігаються неймовірно повільні коливання

Вчені зареєстрували найповільніші з відомих зоретрусів. Ці коливання поверхні характерні для Сонця і багатьох яскравих зір. Тепер їх знайшли у ε Індіанця — помаранчевого карлика, що розташований лише в 12 світлових роках від нас.

Внутрішня будова помаранчевого карлика
Внутрішня будова помаранчевого карлика. Джерело: Tania Cunha

Коливання ε Індіанця

Команда науковців, очолювана Тіаго Кампанте з астрофізичного інституту в Португалії, відкрила незвично повільні коливання поверхні ε Індіанця, які прийнято називати зоретрусами. У цьому їм допоміг спектрограф ESPRESSO, встановлений на Дуже великому телескопі в Європейській південній обсерваторії.

ε Індіанця — це помаранчевий карлик, що розташований на відстані лише 11,9 світлового року від нас. Його діаметр складає 71 відсоток сонячного, а температура — 4200°С, що приблизно на 1000° холодніше за наше Сонце.

І саме у цієї зорі вчені змогли знайти коливання, які відбуваються зі швидкістю 2,6 см/с. Раніше подібні явища вже спостерігалися у зір головної послідовності, зокрема й у Сонця. Однак саме зоретруси на ε Індіанця виявилися найповільнішими з усіх, про які вчені досі знали.

Чим важливе нове відкриття

Найбільше вчених зацікавила зовсім не аномально низька швидкість коливань, а те, що вони відбувалися на такій маленькій і холодній зорі, як ε Індіанця. Досі зоретруси спостерігалися тільки у значно більших і яскравіших світил. Астрономи взагалі не були впевнені, що зможуть побачити подібні процеси на помаранчевому карлику.

У коливаннях поверхні зорі немає нічого дивного. Однак не стосовно помаранчевих карликів. Річ у тім, що діаметр усіх подібних світил на 5–15 відсотків більший, ніж передбачає теорія їхньої еволюції. І коливання ε Індіанця дозволяють розібратися із цим питанням.

Крім того, нове дослідження є дуже важливим для запуску майбутнього європейського космічного телескопа PLATO, що запланований на 2026 рік. Одним із його завдань є вивчення помаранчевих карликів. І тепер вчені знають, що його роздільна здатність буде достатньою для цієї задачі.

Помаранчеві карлики холодніші, але при цьому активніші за Сонце. Отже, вони є ідеальними лабораторіями для вивчення багатьох процесів, які відбуваються на яскравіших зорях. Науковці впевнені, що засобів сучасної астросейсмології достатньо для розв’язання цих загадок.