На Сонці стався найпотужніший спалах цього циклу

У четвер, 3 жовтня, на Сонці стався найпотужніший за останні кілька років спалах. Він пов’язаний із групою плям AR 3842, який перед цим уже відзначилася неймовірною активністю, й оцінюється як категорія Х9.0.

Сонячний спалах 3 жовтня класу X9.05. Джерело: SDO – космічна Обсерваторія сонячної динаміки

Найпотужніший спалах цього сонячного циклу

У четвер, 3 жовтня, о 15:18 за київським часом, на Сонці стався спалах категорії Х9.0. Клас Х — це найпотужніші події, які відбуваються на поверхні нашого світила. Зазвичай астрономи їх фіксують по кілька на рік під час максимумів активності магнітного поля нашої зорі.

Проте Х9.0 — справді рідкісне явище. Спалах є найпотужнішим у цьому циклі. Досі найсильнішою у ньому вважалася подія класу X8.7, яка сталася 14 травня цього року. Нерідко настільки потужні вибухи супроводжуються відривами частини атмосфери Сонця, які називаються викидами корональної маси.

Уся ця плазма, оповита магнітним полем, зі швидкістю у сотні кілометрів на секунду летить геть від Сонця, і якщо зустрічає на своєму шляху Землю, то викликає потужні магнітні бурі. Цього разу початкова швидкість викиду складала 573 км/с, і певна компонента летить у бік Землі. Поки що повідомляється тільки про рентгенівське випромінювання, що досягло атмосфери нашої планети й викликало порушення радіозв’язку над Атлантикою та в прилеглих до неї регіонах.

Заряджені частинки від нового спалаху
Область порушення радіозв’язку, викликана взаємодією рентгенівського випромінювання спалаху з іоносферою Землі. Джерело: spaceweather.gov

Неспокійна пляма AR 3842

Джерелом надпотужного вибуху стала група плям AR 3842. Цього тижня вона вже відзначалася активністю. 2 жовтня в її районі виник потужний спалах, який сягнув категорії X7.1. На той момент він вважався другим за силою у цьому циклі, а тепер, відповідно, є третім.

Проте загалом такій ситуації дивуватися не варто. 25-й сонячний цикл, який зараз триває, виявився значно динамічнішим ніж передбачали вчені. Наприкінці минулого року максимум сонячної активності прогнозувався як раз на осінь 2024 року. Тож цілком можливо, що і цей спалах виявиться в ньому не рекордним.

За матеріалами x.com/NWSSWPC, x.com/_SpaceWeather