На полюсі Урана підтверджене існування гігантського циклону

Вчені, які спостерігають за Ураном за допомогою гігантських наземних антен, змогли точно встановити, що над його північним полюсом вирує гігантський циклон. Останні кілька років ця планета поверталася до нас відповідною півкулею і, нарешті, факт існування цього явища підтвердили.

Полюс Урана
Полюс Урана. Джерело: mashable.com

Полюси Урана

Вчені NASA вперше отримали підтвердження існування на північному полюсі Урана постійного циклону. Дослідження про це опубліковане у журналі Geophysical Research Letters. Ці дані підтверджують уявлення про те, що приполярні вихори існують на всіх планетах Сонячної системи незалежно від того, складаються вони з кам’яних порід чи газу.

Раніше подібний гігантський вихор у вигляді шестикутника був відкритий на полюсі Сатурна. А на Юпітері на кожному з полюсів існує ціла група вихорів, які утворюють правильні фігури. Проте з Ураном усе набагато складніше.

Річ у тім, що планета рухається орбітою, ніби лежачи на боку. А один її оберт навколо Сонця займає 84 роки. Внаслідок цього один із полюсів виявляється повернутим до Сонця і, відповідно, до Землі раз на 42 роки.

Циклон на полюсі

Про те, що на південному полюсі Урана існує гігантський вихор, людство знало вже давно. У 1986 році космічний апарат Voyager-2 виявив, що верхівки хмар у приполярних областях обертаються швидше, ніж в екваторіальній зоні. Щоправда, тоді змін температури, які характерні для таких атмосферних явищ, прилади апарата не виявили.

А потім Уран розвернувся, і кілька десятиліть обидва його полюси були недоступні для прямих спостережень. Тільки у 2010-х тепер уже північний полюс планети почав розвертатися до нас. І цим скористувалися вчені, які працюють з антенами Very Large Array у Нью-Мексико.

Спостереження, здійснені у 2015, 2021 та 2022 роках, показали, що газ біля північного полюса Урана є теплішим і сухішим. Це — ознаки циклону. Лишається незрозумілим, чи є він таким самим, як і той, що бачив Voyager-2, чи це складніше атмосферне явище.