На екзопланетах виявилося більше води, ніж очікували вчені

Науковці змоделювали будову кам’янистих екзопланет. Вони впевнені, що чимало з них мають приховувати навіть більше води, ніж Земля. Найважливіша для існування життя речовина може бути розчинена у їхніх мантії та ядрі.

Екзопланети можуть містити велику кількість води
Екзопланети можуть містити велику кількість води. Джерело: phys.org

Вода у глибинах планет

У нещодавно опублікованій в журналі Nature Astronomy статті вчені з Університету Цюриха та Принстонського університету змоделювали внутрішню будову кам’яних екзопланет. Вони дійшли висновку, що ті можуть містити значно більше води, ніж вважалося досі.

Свої висновки науковці засновують на тому, що велика частина планет, нині відомих людям, перебуває значно ближче до своїх зір, ніж Земля. На багатьох із них температура достатня для того, аби перетворити силікатні породи на океан магми. На перший погляд, може здатися, що це сприятиме швидшому випаровуванню води, але насправді це не так.

Вчені вже давно знають, що розплавлені силікати здатні активно поглинати й утримувати всередині себе воду у вигляді різних сполук. Проте нещодавно стало відомо, що за певних умов розплавлене залізо може поглинати у 70 разів більше води, ніж силікати.

А всередині планет таке залізо є. Саме з нього складаються їхні ядра. При цьому процес сепарації металу від силікатів на світанку існування планети відбувається не миттєво. Можуть минути тисячі років, перш ніж основна маса заліза збереться в центрі. І весь цей час воно поглинатиме воду.

Скільки води в екзопланетах?

Про те, що мантія та ядро Землі містять чималу кількість води, вчені знають вже достатньо давно. Але дослідження розчинення цієї речовини у розплавлених породах змусило по-новому поглянути на воду на нашій планеті. Бо виявилося, що всередині Землі її може бути у 80 разів більше, ніж в усіх морях та океанах.

Щоправда, вся ця вода входить до складу різних хімічних сполук. Проте вченим достатньо і цього. Зараз космічний телескоп James Webb активно сканує атмосфери чужих світів, шукаючи позаземне життя або хоча б умови для його виникнення. На превеликий жаль, газові оболонки — це єдина їхня складова, доступна для земної спектроскопії.

Але тепер ми знаємо, що навіть невелика кількість води в атмосфері означає, що нижче на планеті її має бути набагато більше. Бо так чи інакше вона буде вивільнятися разом із виверженнями. Що така взаємодія існує, науковці добре знають на прикладі планети TOI-270d.

А ось щодо того, чи буде це автоматично підвищувати шанси на існування життя, у вчених немає впевненості. Річ у тім, що за великої кількості води тиск у її шарах може бути дуже значним. За таких умов утворюється високотемпературна крига, яка блокує надходження сонячного світла. Проте все одно ідею про можливо більшу кількість води на екзопланетах вчені сприймають позитивно.