На далекій кометі помітили потужне виверження вулкана

Комета 29P/Швассмана — Вахмана 1 (29P/Schwassmann–Wachmann) несподівано вибухнула у величезній хмарі газу та льоду, повідомляє Live Science. Це було вкрай незвичайне видовище, що приголомшило астрономів.

Комета-кентавр, враження художника
Комета-кентавр в уявленні художника. Джерело: NASA

Астроном-любитель Патрік Віггінс помітив виверження комети у величезній газовій хмарі 22 листопада, що спричинило збільшення її яскравості більш ніж на чотири величини. Подальші спостереження інших астрономів підтвердили, що на кометі дійсно сталося вибухове виверження. Астроном Британської астрономічної асоціації (BAA) Річард Майлз прокоментував, що 29P/Швассмана — Вахмана 1, ймовірно, випустила яскравий шлейф, який містить більше мільйона тонн викидів.

Неймовірно яскрава подія

Ця комета мало чим відрізняється від різновидів холодних супутників, що обертаються навколо Сатурна, Юпітера чи Нептуна. З часом через нагрівання Сонцем усередині комети накопичуються гази, що призводить до збільшення внутрішнього тиску та подальшого їхнього вивільнення вибуховим та яскравим виверженням.

Комета 29P/Швассмана — Вахмана 1
Комета 29P/Швассмана — Вахмана 1. Джерело: Juan lacruz — Own work, CC BY-SA 4.0

Замість того, щоб викидати гарячу магму в атмосферу, як це роблять вулкани на Землі, комети, такі як 29P, випускають у відкритий космос замерзлу суміш рідких вуглеводнів. Захопливим у таких виверженнях є те, що цей матеріал, ймовірно, складається з того самого матеріалу, який міг занести життя на Землю мільярди років тому.

Комета 29P/Швассмана — Вахмана 1
Комета 29P/Швассмана — Вахмана 1. Джерело: Wikipedia

Виверження 22 листопада унікальне тим, що є найяскравішим за увесь час спостережень. Вчені можуть лише здогадуватися, чому цього разу вибух був такий потужний. Майлз і його колеги вважають, що уповільнення обертання 29P могло дозволити випромінюванню Сонця надто сильно нагріти його ядро, що стало результатом вивільнення великої кількості газу.

Комета класу «кентавр»

29P/Швассмана — Вахмана 1 є представником нового класу об’єктів під назвою «кентаври». Вона є найбільш вулканічно активною кометою в Сонячній системі. Вперше була відкрита 1927 року німецькими астрономами Арнольдом Швассманом і Арно Артуром Вахманом. Вона обертається навколо Сонця приблизно кожні 15 років. Діаметр комети приблизно 30 км у поперечнику. Вважається, що вона походить від поясу Койпера — масивного кільця астероїдів, що обертаються на краю Сонячної системи.

Через невеликий розмір та віддаленість від Землі 29P/Швассмана — Вахмана 1 дуже погано вивчена, тому залишається багато питань майже через століття після її відкриття. На щастя, на початку наступного року планується, що космічний телескоп NASA James Webb детальніше огляне комету, після чого будуть розкриті нові подробиці про це самотнє крижане тіло.

Раніше ми повідомляли про те, чим пахне комета Чурюмова — Герасименко.