На центр Галактики падає кулясте скупчення

Науковці дослідили тьмяне кулясте скупчення VVV CL002. Воно вважається найближчим до центру Галактики. Нові дані дозволяють припустити, що воно падає на її центр і невдовзі буде повністю зруйноване силами гравітації.

Кулясте скупчення
Кулясте скупчення. Джерело: Dylan O’Donnell

Кулясте скупчення VVV CL002

Телескоп Magellan Clay у Чилі дозволив науковцям дослідити кулясте скупчення VVV CL002, яке розташоване достатньо близько до центру Галактики. Вони провели спектроскопічні дослідження високої роздільної здатності та дізналися дивовижні подробиці того, що чекає на нього в майбутньому.

Кулясті скупчення — це об’єднання, які можуть містити тисячі й десятки тисяч світил. Вони надзвичайно стародавні й яскраві. Вчені уважно спостерігають, як ці утворення обертаються навколо галактик, адже вони є природними лабораторіями, які відтворюють еволюцію Всесвіту в мініатюрі.

VVV CL002 — відносно тьмяне кулясте скупчення. Саме тому його відкрили лише 2011 року під час огляду Via Lactea (VVV). Від нас його відділяє 23 800 світлових років, а до центру Чумацького Шляху від нього лише 1300 світлових років. Зараз саме цей кластер вважається найближчим до надмасивної чорної діри Стрілець А*.

Падіння на центр Галактики

Спектроскопічні дослідження високої роздільної здатності дозволили дізнатися багато цікавого про VVV CL002. Традиційно вчені визначили його хімічний склад. Металічність виявилася достатньо низькою: -0,54. Вона підтверджує, що це кулясте скупчення таке ж старе, як і решта аналогічних об’єктів.

Проте найцікавішими були дані про вектор швидкості скупчення. Вони дозволили відтворити його орбіту, яка виявилася ретроградною, тобто VVV CL002 обертається навколо центру Чумацького Шляху в бік, протилежний тому, в якому рухається більшість зір.

Крім того, виявилося, що ексцентриситет орбіти VVV CL002 складає 0,69, і це достатньо високий показник. Апоцентр розташований на відстані 3400 св. років, а перицентр — за 619 св. років від надмасивної чорної діри.

Отже, науковці змогли відтворити історію скупчення. Народилося воно не в нашій галактиці й деякий час оберталося навколо неї. Однак відносно нещодавно (за космічними мірками) VVV CL002 почало падати на центр Чумацького Шляху.

Зараз воно перебуває на спіральній орбіті. Через високий спротив середовища її висота весь час зменшується. Вчені переконані, що згодом VVV CL002 буде повністю зруйноване гравітаційними силами.