На астероїді Рюгу знайдений важливий компонент для зародження життя

Вчені продовжують активно досліджувати зразки з астероїда Рюгу, повернуті на Землю японським космічним апаратом «Хаябуса-2». Останні дослідження виявили у пробах важливу цеглинку життя — урацил. Про це повідомила команда японських астрохіміків 21 березня у виданні Nature Communications. Урацил — це піримідинова азотиста основа, що є компонентом рибонуклеїнової кислоти (РНК).

Астероїд Рюгу
Астероїд Рюгу. Фото: JAXA

«Виявлення урацилу в речовині Рюгу дуже важливе для чіткої демонстрації того, що він дійсно присутній у позаземному середовищі», — пояснює астрохімік Ясухіро Оба з університету Хоккайдо в Саппоро, Японія.

Величезне відкриття з 10 мг зразків

Команда Ясухіро отримала близько 10 мг зразків Рюгу для аналізу. У результаті дослідники не були впевнені, що зможуть взагалі виявити будь-які «будівельні блоки». Хоча раніше вони спромоглися знайти урацил в інших метеоритах.

Hayabusa2
Японський космічний апарат «Хаябуса-2» зібрав ці зразки з астероїда Рюгу під час двох окремих зближень. Зразок ліворуч містить 38,4 мг матеріалу, праворуч 37,5 мг. Аналіз приблизно 10 мг зразків, які були надані команді, виявив наявність урацилу — одного з «будівельних блоків» життя. Фото: JAXA

Раніше урацил був виявлений у зразках метеоритів, включаючи рідкісний клас під назвою CI-хондрити, що містять велику кількість органічних сполук. Але ці метеорити впали на Землю та були забруднені навколишнім середовищем нашої планети, тому не могли бути надійним джерелом для пошуку «цеглинок» життя.

Чому урацил такий важливий?

Зразки Рюгу були зібрані в космосі, тому вони є найчистішими фрагментами Сонячної системи, доступними вченим на сьогодні. Це означає, що команда може виключити вплив земної біології. Фахівці використовували гарячу воду для виділення зі зразків органічного матеріалу, а потім — спеціальну кислоту для розриву хімічних зв’язків і відділення урацилу, а також інших дрібніших молекул.

Hayabusa2
Поверхня астероїда Рюгу, сфотографована зондом «Хаябуса-2»

Урацил є одним із будівельних блоків, які утворюють структуру РНК, необхідну для створення білка в усіх живих клітинах. Одна з теорій походження життя припускає, що РНК передувала ДНК та білкам, і що стародавні організми покладалися на неї у хімічних реакціях, пов’язаних із життям.

Нагадаємо, що раніше вчені показали, як РНК могла утворитися на Марсі та Землі.