Ми не зможемо знайти життя у системі TRAPPIST-1

Вчені стверджують, що наша здатність виявляти життя на екзопланетах за допомогою спектроскопії все ще обмежена. Знайти біомаркери за допомогою наявного обладнання практично неможливо. Зокрема це стосується і системи TRAPPIST-1, у якій є сім подібних до Землі небесних тіл.

Система TRAPPIST-1
Система TRAPPIST-1. Джерело: NASA/R. Hurt/T. Pyle

Чому важко знайти життя біля іншої зорі

Група вчених опублікувала дослідження, в якому ставить під сумнів нашу здатність знайти ознаки життя біля інших зір. Зараз основним способом, яким це можна зробити, вважається пошук біомаркерів — слідів певних хімічних речовин, таких як кисень чи хлорофіл, в атмосферах екзопланет.

Для цього на зорю, біля якої є екзопланета, направляють потужний телескоп, до якого приєднаний спектрограф, що розкладає світло на спектр. Коли планета проходить між світилом і нами, то промені пронизують її атмосферу і несуть далі відбиток її хімічного складу. А ми бачимо їх як лінії поглинання.

Щоправда, інші вчені сумніваються у тому, що можна так вже легко зчитати спектр на такий великій дистанції, й пропонують замість цього пошукати сліди інопланетної технологічної активності, наприклад, радіосигнали. Нове дослідження вносить у цю суперечку новий елемент, адже відповідно до нього сучасні телескопи мають замалу потужність для того, аби впевнено виділити в атмосфері екзопланети речовини, які нас цікавлять.

Біомаркери у TRAPPIST-1 зможуть знайти телескопи нового покоління

Основна проблема полягає у тому, що збурення атмосфери та міжзоряне середовище створюють занадто багато шумів, у яких біомаркери губляться. Як підрахували дослідники, для сучасних телескопів відсіяти шум практично неможливо.

Потрібні нові інструменти з діаметром дзеркала суттєво більше за 10 м, а можливо, навіть 50 або 100 м. Але і такому телескопу доведеться спостерігати за зорями велику кількість часу, аби відокремити біомаркери від шуму.

Для прикладу вчені взяли систему TRAPPIST-1. Це червоний карлик, який розташований на відстані 40 св. років від нас. Він цікавий тим, що навколо нього обертаються цілих сім землеподібних планет, чотири з яких перебувають у зоні заселеності.

Але навіть така ідеальна ціль буде важкою для визначення на ній життя. Навіть для того, аби знайти один із найпростіших біомаркерів — кисень, телескопам нового покоління доведеться спостерігати сотні проходжень планет на тлі зорі. За підрахунками вчених, це може зайняти від 16 до 55 років.