МКС стрімко втрачає кисень через російський модуль «Звезда»

NASA виявила, що витік повітря з Міжнародної космічної станції (МКС) відбувається зі швидкістю, що постійно зростає. Водночас космічна агенція заспокоює, що втрата повітря поки не становить загрози для астронавтів на борту.

МКС
Службовий модуль «Звєзда» разом із двома російськими модулями. Фото: NASA

Швидкість витоку повітря в службовому модулі «Звєзда» подвоїлася з 500 г до більш ніж кілограма на добу. Про несправність оголосив керівник програми МКС NASA Джоел Монтальбано під час пресбрифінгу, повідомляє SpacePolicyOnline.

«Роскосмос» вперше повідомив про витік у серпні 2020 року. Його виявили у російському модулі життєзабезпечення «Звєзда», який росія запустила в липні 2000 року. Витік стався в тамбурі, розташованому між стикувальним портом і рештою модуля. Модуль містить важливі системи життєзабезпечення, і екіпажі покладаються на нього як на критично важливий центр підтримки у надзвичайних ситуаціях.

Швидкість витоку збільшилася приблизно за тиждень до запуску вантажного космічного корабля «Прогрес МС-26» 14 лютого, який пристикувався до кормової частини модуля. Люк, котрий з’єднує модуль із МКС, залишався відкритим упродовж п’яти днів, коли екіпаж здійснював розвантаження з «Прогресу МС-26». Але відтоді він був закритий наглухо.

«Роскосмос» також визнали витік повітря. Космічна агенція агресивної країни запевняє, що екіпаж регулярно працює над виявленням джерела й усуненням можливих витоків на МКС. І що витік не становить загрози для екіпажу або самої космічної станції. Слова «Роскосмосу» підтверджують в NASA: «Ми працюємо з нашими російськими колегами над наступним кроком. Витік повітря не вплине на безпеку екіпажу або роботу МКС в цілому».

Дефектні російські модулі МКС

Це не єдиний витік, виявлений з російського обладнання на МКС. У грудні 2022 року наземні команди помітили фонтан теплоносія, що бив із продірявленого космічного корабля «Союз», пристикованого до МКС. У лютому 2023-го, невдовзі після стикування з МКС, з російського вантажного корабля «Прогрес-82» також почав витікати теплоносій. У жовтні того ж року з резервного радіатора російського модуля «Наука», встановленого на зовнішній його стороні, почав витікати теплоносій. У витоках росія звинуватила зовнішні впливи. Але три інциденти поспіль вказують на потенційні дефекти під час виробництва.

Орбітальний форпост перебуває на низькій навколоземній орбіті вже понад 20 років. У 2030 році Міжнародна космічна станція має контрольовано впасти на Землю, щоб звільнити місце для нових комерційних космічних станцій. Станеться це на початку наступного десятиліття. Доти, сподіваємось, старенька космічна станція зможе втримати екіпаж на борту.

Раніше ми повідомляли про те, що повітря на МКС просякнуте токсичним пилом.