Метеорит із «Зоряних війн» розповів про минуле Сонячної системі

Метеорит, назва якого «Татуїн», збігається з назвою планети з «Зоряних війн» багато розповів вченим про минуле Сонячної системи. Він виявився шматком астероїда Веста. Вона 4 млрд років тому пережила чимало зіткнень.

Астероїд Веста, частиною якого колись був «Татуїн»
Астероїд Веста, частиною якого колись був «Татуїн». Джерело: www.inforum.com

Метеорит «Татуїн»

Вчені дослідили метеорит «Татуїн» для того, аби дізнатися про події в далекому минулому Сонячної системи. Якщо вас дивує, що його назва збігається з назвою планети з «Зоряних війн», то це — не випадковість.

Цей небесний камінь 27 червня 1931 року вибухнув в небі над туніським містом Татуїн, що розташоване у Північній Африці. Тоді його вибух наробив чимало галасу, а вчені отримали можливість зібрати зразки.

Через багато років режисер Джордж Лукас шукав місце для знімання пустельної планети й знайшов його поблизу від того самого міста Татуїн. Воно було таким переконливим у ролі чужого світу, що його назву використали для її позначення.

Що ж до самого небесного каменя, то він привертає увагу вчених вже достатньо давно. Річ у тім, що «Татуїн» належить до діогенітів — магматичних метеоритів, що колись утворилися при застиганні розплавленої магми всередині небесних тіл.

Бурхлива історія Вести

Дослідження показали, що «Татуїн» є типовим діогенітом. Він містить кристали розміром до 5 мм, які посічені темними смугами. Вони виникають внаслідок високої температури та тиску і є характерними ознаками сильного удару, який пережив камінь.

Однак у випадку із «Татуїном» присутні ознаки, що тиск в момент удару був надзвичайно сильним — до 25 ГПа. Для порівняння, на дні Маріанської западини тиск лише 0,1 ГПа. І вчені вже бачили такі сліди в метеоритах. Йдеться про ті з них, які утворилися з астероїда Веста.

Останній є одним із найбільших тіл Головного поясу астероїдів. Його виділяє сильно неправильна форма, яка свідчить про пережиті ним колись зіткнення. Вчені провели радіоізотопний аналіз 18 метеоритів, що відкололися від нього, включно з «Татуїном», щоб з’ясувати, коли ж вони утворилися.

Виявилося, що починаючи з 4 і до 3,4 млрд років тому Веста зазнавала постійних ударів, деякі з яких були просто катастрофічними. Результатом цих зіткнень і є численні діогеніти, які люди знаходять на Землі час від часу.