Масивні зорі можуть «красти» планети-гіганти

Команда вчених, яка відкрила так звані BEAST-екзопланети, пояснила їхнє можливе походження. Масивні зорі, навколо яких вони обертаються, могли їх «вкрасти» в інших світил ще в «зоряній колисці».

Масивні зорі крадуть планети-гіганти
Масивні зорі «крадуть» планети-гіганти. Джерело: Рhys.org

Що таке BEAST-планети

Назва BEAST-планет походить від програми дослідження космосу B-star Exoplanet Abundance STudy, в межах якої вони були відкриті. Вони є одним з останніх поповнень «зоопарку» світів за межами Сонячної системи та вчергове доводять, що розмаїття зоряних систем у Всесвіті є надзвичайно великим.

Усі BEAST-планети є масивними газовими гігантами, схожими на Юпітер, які обертаються навколо масивних і гарячих зір. При цьому їхні орбіти мають радіус у сотні разів більший за земний. Тобто якби ці планети існували у Сонячній системі, то перебували б десь у Хмарі Оорта, далеко за орбітою Нептуна.

З цими небесними тілами пов’язана невелика загадка. Річ у тім, що масивні зорі мають інтенсивне ультрафіолетове випромінювання, яке ефективно «видуває» газ з їхніх околиць. Тож планети біля них утворитися можуть, а ось вирости до розмірів Юпітера не мають жодних шансів.

Як зорі «крадуть» планети-гіганти

Вчені змогли пояснити, як BEAST-планети можуть опинитися там, де їх знаходять. Вони припустили, що під час перебування у протопланетних хмарах, які відіграють роль «зоряних колисок», масивні зорі можуть «красти» газові гіганти у своїх легших «родичів».

Дослідники провели моделювання взаємодії зоряних систем всередині «колиски» та дійшли висновку, що масивні зорі справді мають достатній гравітаційний вплив для того, аби «красти» планети-гіганти. Щобільше, такі події мають відбуватися не рідше, ніж раз на 10 млн років, і в результаті цього небесні тіла мають опинитися саме на тих орбітах, де їх знайшла команда BEAST.

Варто також зазначити, що з точки зору класичної небесної механіки захоплення зорями планет є вкрай малоймовірним. Але у туманності, коли спротив середовища має величезний вплив, стають можливими не лише захоплення планет, а й утворення подвійних систем.