Марсіанський метеорит виявився напрочуд багатим на органіку

Марсіанський метеорит Тиссинт виявився багатим на органічні сполуки. Про це йдеться у статті, опублікованій у журналі Science Advances.

Марсіанський метеорит

18 липня 2011 року в небі над Марокко був помічений яскравий болід. Надалі місцеві жителі виявили безліч уламків, залишених від небесного тіла, що увійшло в земну атмосферу, загальною масою близько 17 кг. Їхній ізотопний аналіз показав, що метеорит, якому дали назву Тиссинт, має марсіанське походження.

Тиссинт сформувався сотні мільйонів років тому і потім був викинутий у космос якоюсь потужною подією — виверженням вулкана або внаслідок падіння на Марс великого астероїда. На сьогодні Тиссинт є лише одним із п’яти марсіанських метеоритів, чиє падіння на Землю спостерігалося людьми.

Будь-який марсіанський метеорит є величезною науковою цінністю. Хоча зараз Земля і Марс є зовсім різними світами, у далекому минулому вони мали значно більше спільного. Аналіз марсіанських метеоритів дає вченим можливість поринути у минуле Червоної планети в пошуках відповіді на питання, чи могла вона бути домом для якихось форм життя.

Багатство органіки на Марсі

Команда вчених із Мюнхенського технічного університету провела комплексний хімічний аналіз Тиссинта. Вони виявили, що він містить напрочуд велику кількість різних органічних сполук. Так, у ньому містяться розгалужені карбонові кислоти та альдегіди, олефіни та поліароматичні сполуки з гетероатомами та без них.

Результати хімічного аналізу метеорита Тиссинт. Джерело: Philippe Schmitt-Kopplin et al.

Але найбільший інтерес становлять магнійорганічні сполуки. Раніше їх ніколи не знаходили на Марсі. Вважається, що вони сформувалися під впливом високого тиску та температур у надрах планети та вказують на зв’язок між її вуглецевим циклом та мінеральною еволюцією. Вчені сподіваються, що зразки марсіанського ґрунту, які будуть доставлені на Землю майбутніми місіями, допоможуть дізнатися ще більше про минуле четвертої планети від Сонця.