Маломасивні зорі можуть генерувати потужні магнітні поля

Зорі менші за Сонце можуть генерувати надзвичайно потужні магнітні поля, які унеможливлюють життя на планетах навколо них. Цей ефект виникає, якщо внутрішні та зовнішні шари світила обертаються з різною швидкістю.

Маломасивні зорі можуть мати потужні магнітні поля
Маломасивні зорі можуть мати потужні магнітні поля. Джерело: www.sci.news

Зоряне динамо

Двоє вчених із Державного університету Огайо у США опублікували дослідження, у якому довели, що навіть зорі менші за наше Сонце можуть генерувати надзвичайно потужні магнітні поля. Це відбувається у випадку, якщо внутрішні частини цих світил обертаються швидше за зовнішні.

Магнітне поле Землі викликане ефектом динамо. Залізне ядро нашої планети обертається трохи швидше за зовнішні шари, й ці переміщення зарядів створюють силу, яка відхиляє стрілку компаса. Зорі теж мають потужні магнітні поля, але викликані вони потоками нагрітої й зарядженої речовини від центру до їхніх верхніх шарів. Їхню діяльність ми бачимо як плями та спалахи.

Оскільки все це пов’язано з температурою та розміром світила, то вважається, що чим більша зоря, тим потужніше магнітне поле вона може генерувати. Однак у новому дослідженні вчені дійшли висновку, що навіть у червоних та помаранчевих карликів різні шари в якийсь момент можуть почати обертатися з різною швидкістю.

Це викличе ефект динамо, схожий на той, який є у Землі та Юпітера. Як результат магнітні поля світила різко підвищують свою потужність і спричиняють потік заряджених частинок, який може не припинятися мільярди років.

Дослідження зір підтверджують припущення

Цікаво, що свої припущення вчені зробили після низки досліджень, виконаних раніше цього року. Вони спостерігали за зорями, що входять до скупчення М44, що також називається Ясла або ж Вулик. Воно розташоване на відстані приблизно 577 св. років від нас у сузір’ї Рака.

Вчені використали Слоанівськй цифровий огляд неба, щоб отримати дані про зорі низької маси, які входять до цього скупчення. Загалом вони дослідили 136 світил. І виявилося, що значна їхня частина демонструє потужніші магнітні поля, ніж вони повинні були б мати. Дослідники вважають, що це викликане саме проявом ефекту динамо.

Як магнітні поля пов’язані з можливістю життя у Всесвіті

Нове відкриття могло б здатися малозначущим, але насправді воно має чималий вплив на оцінку розповсюдженості життя у Всесвіті. Адже більшість світил, що його наповнюють, менші за Сонце. А життя так взагалі варто шукати переважно поруч із ними, бо вони мають надзвичайно довгий період стабільної світимості.

Тому навіть якщо лише у частини їх спостерігається динамо-ефект, це може значно зменшити кількість придатних до життя планет. Проте самі автори дослідження вказують, що воно не означає, що життя за межами Землі не існує.

Чи можливе воно там, де статистично мало б існувати найімовірніше, тобто біля маломасивних зір, — предмет довгих суперечок і комплексних наукових досліджень. Майже щомісяця з’являються статті, які то роблять його імовірнішим, то знову закривають таку можливість.

Вони переважно спекулятивні та базуються на непрямих доказах. Остаточну крапку в суперечках зможуть поставити хіба що спектроскопічні дослідження чи прямі спостереження, якщо людям все ж вдасться побудувати апарати, здатні досягти інших зір.