Майже втричі більше Чорного моря: Mars Express зазнімкував найбільше озеро Марса

Європейська космічна агенція опублікувала знімки, зроблені апаратом Mars Express. На них зображено регіон під назвою Caralis Chaos. На думку вчених, у минулому на його території розташовувалося найбільше марсіанське озеро.

Найбільше озеро Марса

Марс не завжди був пустельним і вкритим пилом світом. У далекому минулому поверхнею планети текли потоки води, що утворювали постійні водойми. Найбільшим із них було озеро Еріданія, що існувало 3,7 млрд років тому.

Карта, що показує розташування озера Еріданія. Джерело: Jim Secosky/NASA

У ті часи озеро Еріданія займало площу понад мільйон квадратних кілометрів. Воно вміщувало більше води, ніж усі інші марсіанські озера разом узяті, а також будь-яке із сучасних озер на Землі. Його площа майже втричі перевищувала площу Чорного моря.

Топографічна карта регіону Caralis Chaos. Джерело: ESA/DLR/FU Berlin

У міру зміни марсіанського клімату, озеро Еріданія почало зменшуватися в розмірах. Поступово воно розпалося на низку невеликих озер, які потім повністю висохли.

Кратери та вулканічна активність

З тих часів місце, де колись знаходилося озеро Еріданія, сильно змінилося. Знімки Mars Express демонструють, який вигляд воно має в наші дні. На місці дна колишньої водойми тепер знаходиться безліч підвищених насипів.

Знімок регіону Caralis Chaos. Джерело: ESA/DLR/FU Berlin

На знімках також помітні ознаки вулканізму. Зображення Mars Express перетинає дві довгі тріщини, відомі як розломи Sirenum Fossae. Їхнє утворення пов’язане з формуванням провінції Фарсіди — гігантського нагір’я, що є домівкою для найбільших вулканів Сонячної системи.

Одна з ділянок марсіанського регіону Caralis Chaos, на якій у минулому розташовувалося озеро Еріданія. Джерело: ESA/DLR/FU Berlin

Вулканічна активність також вплинула на формування численних зморшкуватих хребтів. Вони мають вигляд звивистих ліній, що перетинають кадр по горизонталі. Зморшкуваті хребти часто зустрічаються на вулканічних рівнинах, утворюючись під час стиснення поверхні.

Пейзаж на місці колишнього озера також видозмінювався під впливом космічного бомбардування. У великому центральному кратері видно сліди плинного матеріалу і прорізаних у його валі каналів. Це вказує на те, що вода тут могла існувати й після зникнення озера Еріданія.

Раніше ми розповідали про те, як діятиме NASA в разі смерті астронавтів на Місяці або Марсі.

За матеріалами ESA