Магнітні поля у залишку наднової Тихо виявилися хаотично переплутаними

Вчені дослідили залишок наднової Тихо за допомогою рентгенівського космічного телескопа IXPE. Вони виявили, що за прискорення високоенергетичних електронів у ній відповідають хаотично переплутані магнітні поля.

Залишок наднової Тихо
Залишок наднової Тихо. Джерело: www.space.com

Залишок наднової Тихо

Залишок наднової Тихо — це невелика сферична туманність із нейтронною зорею в центрі. Вона іонізована і тому випромінює у цілому ряді діапазонів, включно з рентгенівським. Свою назву вона отримала на честь данського астронома Тихо Браге, який 1572 року спостерігав наднову, яка її породила.

Згідно із сучасними уявленнями, тоді об’єкт являв собою тісну подвійну систему, яка складалася з білого карлика і жовтої зорі. З останньої на центральний об’єкт перетікала значна кількість речовини. У результаті його маса перевищила межу Чандрасекара, і він вибухнув, викинувши у простір велику кількість плазми. А сам перетворився на нейтронну зорю.

Одна з найбільших загадок, яку подарував вченим залишок наднової Тихо, пов’язана саме з високоенергетичними частинками рентгенівського спектра. Ще 2011 року орбітальним телескопом Chandra було отримане зображення візерунку смуг на поверхні туманності. Ще тоді вчені припустили, що це пов’язано з магнітними полями, які захоплюють і прискорюють електрони.

Дослідження супутника IXPE

Досі інструментам, які працюють у рентгенівському діапазоні, не вистачало чутливості, аби як слід розгледіти, що відбувається всередині туманності. Однак IXPE, виведений у космос минулої зими, працює саме у поляризованому рентгенівському світлі. Тому він добре бачить магнітні поля, які пронизують туманність.

IXPE в цілому підтвердив результати, отримані Chandra. Рентгенівське випромінювання справді переважно народжується у тонкому обідку на краю туманності. У цих місцях лінії магнітного поля сильно перекручені, й електрони, які рухаються перпендикулярно до них, випромінюють рентгенівські промені.

Загалом ці електрони достатньо швидко втрачають швидкість, тому випромінювання відбувається тільки у дуже вузькій зоні. Магнітні поля туманності виявилися достатньо турбулентними. Але вони все ж не настільки хаотичні, щоб поляризація повністю втрачалася.

За словами дослідників, вона становить 9 відсотків у рештку наднової та 12 відсотків на його ободі. І це значно більше, ніж у попередніх дослідженнях інших решток наднових. Причини цього можуть з’ясувати пізніше.