Китайці привчили риб до невагомості

Уже місяць риби-зебри живуть на китайській космічній станції «Тяньгун». Загалом вони добре пристосувалися до невагомості, але демонструють дивну поведінку, яка може свідчити про їхню дезорієнтацію.

Риби-зебри
Риби-зебри. Джерело: www.smithsonianmag.com

Риби-зебри на космічній станції

Китайські астронавти на борту космічної станції «Тяньгун» повідомляють, що чотири риби-зебри, які перебувають там разом із ними, вже місяць живі та добре почуваються. Вони перебувають у невеликому акваріумі й загалом вже звикли до мікрогравітації.

Поки що рибам-зебрам вдається виживати, але вони демонструють деякі ознаки дезорієнтації. Астронавти Є Гуанфу, Лі Конг і Лі Гуансу повідомили про випадки плавання риб черевцем догори, назад і круговими рухами, що свідчить про те, що мікрогравітація все ж впливає на їхню просторову орієнтацію.

Риб запустили в космос на борту корабля «Шеньчжоу-18», який доставив їх та партію рогозу на орбіту 25 квітня 2024 року. Метою проєкту є створення самопідтримуваної екосистеми та вивчення впливу мікрогравітації й космічної радіації на розвиток цих видів.

Кращий об’єкт для спостережень

Риби-зебри мають низку переваг як експериментальний об’єкт. Короткий цикл розмноження і розвитку, прозорі яйця дозволяють вченим швидко й ефективно вивчати їх, а генетика має певну схожість з людською, що потенційно може дати знання, що стосуються здоров’я людини.

Геном риб-зебр повністю секвенований, і саме тому їх широко використовують у наукових експериментах на Землі. Спостереження за поведінкою цих добре вивчених істот у такому екстремальному середовищі може багато чого розповісти про життя і розвиток хребетних різних видів під впливом мікрогравітації.

Астронавти на борту «Тяньгун» регулярно годують риб і відбирають проби води, а камери дозволяють вченим на Землі спостерігати за акваріумом. Поки що жодних серйозних проблем у їхньому житті не виявлено.

Вплив умов космосу на живі організми

Це не перший випадок, коли риби побували в космосі. Починаючи з 2012 року, японський дослідницький проєкт доставив на Міжнародну космічну станцію медаку і рибу-зебру для вивчення в аналогічному водному середовищі. Результати цих досліджень показали, що щільність кісткової тканини риб зменшилася всього за десять днів. Астронавти теж відчувають подібні ефекти на орбіті, хоча і не в такі короткі терміни, і їх можна дещо пом’якшити за допомогою суворих фізичних вправ.

Здоров’я і стійкість тваринного світу в космосі є ключовою сферою досліджень для підготовки космічних польотів з людьми на борту. Якщо ми збираємося у довготривалі космічні місії, такі як ті, що необхідні для досягнення Марса, то розуміння біологічних наслідків космічних подорожей є життєво важливим.