Китай хоче отримати на космічній станції рослини-мутанти

Китайський космічний корабель «Шеньчжоу-16», що полетів у космос наприкінці травня, привіз на космічну станцію «Тяньгун» понад 100 видів насіння. Екіпаж планує зайнятися вирощуванням рослин з метою отримання мутантів, які матимуть корисні властивості.

Китайці готуються отримати рослини-мутанти
Китайці готуються отримати рослини-мутанти. Джерело: www.scmp.com

Вантаж «Шеньчжоу-16»

Китайські астронавти планують отримати на борту станції «Тяньгун» рослини-мутанти. Таку можливість надав їм космічний корабель «Шеньчжоу-16», який пристикувався до станції ще 30 травня. Тоді разом з екіпажем на борт були доставлені матеріали для різноманітних наукових експериментів.

Одними з них були зразки генетичних матеріалів, яких на станцію було доставлено 136 видів. Відповідно до заяви Китайської агенції пілотованих польотів їх надали 53 наукові організації, що займаються сільським господарством, генетикою та біотехнологіями.

Загалом на станцію потрапило насіння 47 сільськогосподарських культур, 12 з яких є зерновими й ще 28 — технічними. 76 видів насіння належить до лісових та польових рослин, квітів та лікарських трав. Решта 13 видів генетичного матеріалу — до грибів та мікроорганізмів, зокрема таких, що використовуються у промисловості.

Астронавти спробують не просто виростити всі ці види, а й отримати кілька поколінь в умовах підвищеної радіації та невагомості. Вважається, що таким чином можна отримати рослини-мутанти із цінними властивостями, наприклад, вищою врожайністю чи стійкістю до посухи та холодів.

Навіщо потрібні рослини-мутанти?

Китай проводить експерименти з вирощуванням живих організмів на орбіті з кінця 1980-х. Експерименти з рослинами також неодноразово проводили СРСР та США. Цей процес сам по собі цікавий, адже в майбутньому космічним поселенцям доведеться вирощувати для себе їжу самим.

І головною перепоною тут стане саме низька гравітація та підвищений радіаційний фон. Перша може порушувати розвиток рослин і тварин, які еволюціонували в умовах постійної сили тяжіння. Друга ж взагалі може зруйнувати ДНК і зробити насіння нездатним до розвитку.

Проте саме вплив радіації й цікавить вчених найбільше. Адже для штучного відбору потрібні рослини-мутанти, які з’являються не так часто. Тут же їх можна отримати відносно багато, особливо якщо не мати страху, пов’язаного з голлівудськими фільмами.