Крижана кулька з океаном: астрономи знайшли перспективну для життя екзопланету

Екзопланета LHS 1140 b має атмосферу і, найімовірніше, має океан. Про це свідчать результати нового дослідження, здійсненого за допомогою телескопа James Webb (JWST).

LHS 1140 b в уявленні художника. Джерело: ESO

LHS 1140 b обертається навколо тьмяного червоного карлика, розташованого на відстані 49 світлових років від Землі. Її радіус у 1,7 раза перевершує радіус Землі. Цей світ привернув увагу вчених завдяки тому, що його орбіта проходить біля далекого краю зони населеності. Екзопланета отримує 43% тепла та світла, які дістаються нашій Землі. Це означає, що за наявності досить щільної атмосфери, на її поверхні може існувати вода в рідкому вигляді.

Щоправда, донедавна астрономи не знали, чи є у LHS 1140 b тверда поверхня. Вона могла бути або газовим мінінептуном, або багатою на воду суперземлею. Щоб знайти відповідь на це питання, дослідники залучили JWST. Його спостереження виключили сценарій наявності у LHS 1140 b водневої атмосфери, яку б мав мінінептун. Результати спостережень свідчать про те, що екзопланета має «важку» газову оболонку, яка, найімовірніше, складається з азоту, водяної пари та вуглекислого газу.

Вченим також вдалося уточнити значення маси LHS 1140 b. Середня щільність екзопланети виявилася трохи меншою, ніж у кам’янистої суперземлі зі схожим на земну складом, що дає змогу припустити, що від 10% до 20% її маси може становити вода. Це означає, що екзопланета найімовірніше являє собою крижану кульку.

Однак треба враховувати, що LHS 1140 b перебуває в приливному захопленні та постійно звернена до своєї зорі однією й тією ж стороною. Це відкриває цікаву можливість. У тій частині екзопланети, яка постійно звернена до зорі й отримує від неї найбільше світла, може існувати вільна від льоду територія завширшки близько 4 тисяч км, що еквівалентно половині Атлантичного океану. Розрахунки показують, що за деяких обставин температура в її центрі може становити комфортні 20 °C.

Порівняння LHS 1140 b із Землею та її можливий зовнішній вигляд у варіантах планети-сніжка та планети з частково відкритим океаном. Джерело: Gougeon/Université de Montréal

Усе це робить LHS 1140 b винятковим кандидатом для майбутніх досліджень атмосфери та оцінки населеності. Вчені сподіваються продовжити спостереження цього світу як за допомогою JWST, так і телескопів нового покоління, які будуть введені в дію наприкінці цього, початку наступного тисячоліття.

Раніше ми розповідали, що близька до Землі екзопланета може смердіти тухлими яйцями.

За матеріалами Phys.org