Космос повільно вбиває імунітет астронавтів: знайдена причина

Науці відомо, що космос згубно впливає на організм людини. Астронавти, перебуваючи на Міжнародній космічній станції (МКС), часто стикаються з проблемами шкіри та вірусними захворюваннями. Тепер науковці зрозуміли причину цього явища. Нове дослідження показує, що космічні подорожі фактично змінюють роботу генів у білих кров’яних клітинах, заважаючи їм виконувати свої звичні функції розпізнавання та боротьби з інфекціями.

Астронавтам після повернення на Землю із МКС загрожують інфекції
Астронавтам після повернення на Землю з МКС загрожують інфекції. Фото: Unsplash

Дослідження, опубліковане в журналі Frontiers In Immunology, пояснює, що швидке зниження сили імунної системи у космосі, ймовірно, пов’язане з явищем, відомим як рідинний зсув.

Рідинний зсув полягає у переміщенні плазми крові, яка транспортує білі кров’яні клітини, з нижньої частини тіла до верхньої під впливом мікрогравітації — стану низької гравітації, при якому астронавти здаються невагомими. Це призводить до зменшення об’єму як плазми, так і важливих білих кров’яних клітин.

Але це ще не всі погані новини. Проблеми розпочинаються після повернення на Землю. Через рік після завершення шестимісячного перебування на МКС кількість білих кров’яних клітин у космонавтів повертається до нормального рівня. Тому першого місяця після повернення на Землю астронавти стають дуже вразливими до інфекцій.

Вразливий період відновлення

Тривалість індивідуального відновлення, ймовірно, залежить від особистих факторів, але це питання вимагає додаткових досліджень. Дослідницька група з Університету Оттави, Канада, вивчала гени білих кров’яних клітин 14 астронавтів, які провели від 4,5 до 6,5 місяців на МКС. Протягом, перед та після польоту астронавти здавали 4 мл крові, загалом у кожного зібрали 10 проб.

Дослідження показало, що експресія 247 генів у лейкоцитах була приблизно на третину нижчою за норму під час перебування в космосі. Це відбувалося впродовж перших кількох днів перебування в космосі, але потім залишалося на стабільному рівні. Гени зазвичай поверталися до нормальної поведінки протягом місяця після повернення астронавтів на Землю.

МКС
Міжнародна космічна станція (МКС) на орбіті Землі на висоті 400 км над поверхнею. Фото: NASA

«Слабкий імунітет збільшує ризик інфекційних захворювань, обмежуючи здатність астронавтів виконувати складні місії в космосі. Якщо інфекція або імунологічні проблеми розвинуться у важке захворювання, що потребує медичної допомоги, астронавти, перебуваючи в космосі, можуть мати обмежений доступ до медичної допомоги, лікарських препаратів або екстреної евакуації», — заявив доктор Гай Трудель, професор клітинної та молекулярної медицини в Університеті Оттави й один з авторів статті.

Наступним кроком для вчених стане розробка способів запобігання пригніченню імунної системи під час тривалих космічних польотів. За словами Майлза Гарріса, доцента Університетського коледжу Лондона (UCL), дослідження також зробить вагомий внесок у розвиток персоналізованої медицини на Землі.

Раніше ми повідомляли про те, як космічні польоти викликають незворотні зміни у мозку людини.

За матеріалами Reuters.