Космічний телескоп TESS відкрив мінінептун

Науковці, що працюють із космічним телескопом TESS, відкрили мінінептун. Він обертається навколо зорі TOI-4438, червоного карлика, що розташований у 98 світлових роках від нас. Радіус планети у 2,5 раза перевищує земний.

Міні-нептун, відкритий телескопом TESS
Мінінептун, відкритий телескопом TESS. Джерело: newatlas.com

Відкриття нових екзопланет за допомогою телескопа TESS

Міжнародна команда астрономів повідомляє про відкриття нової екзопланети. Вона являє собою мінінептун, що обертається навколо відносно невеликої зорі. Новознайдений інопланетний світ, позначений як TOI-4438 b, приблизно в 2,5 раза більший за Землю.

Супутник NASA Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) виявив понад 7000 екзопланет-кандидатів (TESS Objects of Interest, або TOI), з яких 417 на сьогодні є підтвердженими. З моменту запуску в квітні 2018 року супутник проводить дослідження близько 200 000 найяскравіших зір в околицях Сонця з метою пошуку транзитних екзопланет — кам’янистих тіл чи газових гігантів, що час від часу проходять між своїм світилом та нами.

Так звані мінінептуни — це екзопланети з радіусом від 1,8 до 4 радіусів Землі. Вони поширені навколо карликових світил М-типу і, як припускають науковці, мають атмосферу з переважанням водню.

Тепер група астрономів на чолі з Елізою Гоффо з Туринського університету в Італії виявила новий світ цього типу. Транзитний сигнал був ідентифікований у кривій блиску TOI-4438 (або G 182-34) — карлика спектрального типу M3.5 V, розташованого на відстані близько 98 світлових років від нас. Планетарна природа цього сигналу була підтверджена подальшими спектроскопічними та фотометричними спостереженнями.

Параметри відкритої планети

TOI-4438 b має радіус 2,52 радіуса Землі, тоді як її маса становить приблизно 5,4 земних, що дає густину на рівні 1,85 г/см3. Планета обертається навколо своєї материнської зорі кожні 7,44 доби на відстані близько 0,05 а. о. від неї. Рівноважна температура TOI-4438 b оцінюється в 435 K.

На основі зібраних даних астрономи роблять висновок, що TOI-4438 b — багатий на леткі речовини мінінептун з відносно високою мінімальною масовою часткою води — 46%. Вони додають, що планета, найімовірніше, має воднево-гелієву атмосферу, змішану з такими молекулами, як вода, вуглекислий газ і метан.

Враховуючи, що TOI-4438 b має високу метрику спектроскопії пропускання, вона є однією з найбільш придатних цілей для визначення характеристик атмосфери за допомогою космічного телескопа James Webb.

Що стосується материнської зорі TOI-4438, то вона приблизно втричі менша за Сонце за розміром і масою. Вік зорі оцінюється в 5,1 млрд років, її ефективна температура становить близько 3422 K, а металічність — приблизно -0,19 dex.