Космічний апарат IBEX припинив реагувати на команди NASA після 15 років роботи

Космічний апарат Interstellar Boundary Explorer (IBEX) опинився у невизначеній ситуації. У п’ятницю, 24 лютого, в NASA повідомили, що дослідник глибокого космосу перезавантажився 18 лютого, але відтоді не виходить на зв’язок. Диспетчери не змогли відновити можливості керування зондом, попри перезавантаження апаратного та програмного забезпечення на Землі.

Космічний апарат Interstellar Boundary Explorer (IBEX)

«Програмне забезпечення для польотів і системи все ще працює. Але апарат не реагує на команди та не обробляє дані», — повідомляють представники NASA. Вони зазначили, що IBEX запрограмований на відновлення з резервної копії та перезапуск живлення, яке заплановане на 4 березня. Це забезпечить відновлення роботи апарата, якщо команда місії не зможе усунути проблему іншим шляхом.

Відкриття IBEX за 15 років

IBEX був запущений у жовтні 2008 року для дослідження зовнішнього краю геліосфери, що являє собою межу між Сонячною системою та міжзоряним простором. Місія була розрахована приблизно на два роки, але робота зонда розтягнулась на 15 років. Його завданням було виявити глобальну взаємодію між плазмою сонячного вітру та міжзоряним середовищем на межі Сонячної системи. Місію очолює Південно-західний дослідницький інститут (SwRI) у Сан-Антоніо.

Космічний апарат створив першу карту геліосфери вже у перший рік після запуску та продовжує складати мапу всього неба кожні шість місяців. До цього вважалося, що форма меж геліосфери визначається саме характеристиками частинок сонячного вітру. Основна гіпотеза припускала, що її прикордонна частина є досить протяжною. Дані, передані зондом IBEX, спростовують цю точку зору. Межа геліосфери виявилася дуже вузькою, а її контури, ймовірно, визначаються впливом магнітного поля міжзоряного простору.

Апарат відомий також тим, що виявив щільну область частинок, яка була названа на честь нього — «стрічка IBEX». Вона виникає, коли нейтральні атоми водню, що переносяться сонячним вітром, взаємодіють із магнітним полем Чумацького Шляху. Це створює вібрації чи хвилі у полі стрічкоподібної форми. Зараз учені вивчають це явище, щоб дізнатися більше про геліосферу.

Раніше ми повідомляли про те, як апарат MAVEN пережив збій у роботі системи орієнтації.

За матеріалами Space.