Космічний фундамент: обсерваторія Gaia знайшла давні витоки Чумацького Шляху

Проаналізувавши дані, зібрані космічною обсерваторією Gaia, вчені з Інституту астрономії Товариства Макса Планка ідентифікували два стародавні зоряні потоки. Вони є залишками протогалактик, які в далекому минулому злилися з ранньою версією Чумацького Шляху.

Структура Чумацького Шляху. Джерело: NASA/JPL-Caltech/ESA

12 мільярдів років тому Чумацький Шлях мав зовсім не такий вигляд, як сьогодні. Вважається, що наша галактика утворилася під час кількох злиттів, які призвели до того, що газопилові нитки згорнулися в добре знайому нам упорядковану спіральну структуру.

Попри те, що з моменту описаних подій минуло вже багато мільярдів років, астрономи намагаються відновити їхню картину. І нещодавно їм вдалося досягти значного прогресу. Об’єднавши зібрані обсерваторією Gaia дані про положення та напрямок руху майже 6 млн зір і їхній хімічний склад зі Слоанівського цифрового небесного огляду, їм вдалося виявити два раніше невідомі зоряні потоки. Вони отримали назву Шива та Шакті — на честь божественної пари з індуїстської філософії, яка об’єдналася, щоб створити Всесвіт.

Візуалізація двох знайдених Gaia древніх зоряних потоків у Чумацькому Шляху. Джерело: S. Payne-Wardenaar / K. Malhan / MPIA

Шива та Шакті привернули увагу дослідників завдяки своїй низькій металевості. Вони містять дуже мало елементів важчих за гелій, що свідчить про їхній дуже значний вік. За оцінками астрономів він становить від 12 до 13 млрд років. Кожен потік містить масу близько 10 млн сонячних, і їхні зорі рухаються схожими орбітами. Те, як вони розподілені, дає змогу припустити, що вони сформувалися як окремі фрагменти, що злилися з нашою галактикою на ранніх етапах її існування.

Обидва потоки спрямовані до серця Чумацького Шляху. У 2022 році Gaia досліджувала його і з’ясувала, що в цьому регіоні знаходяться найстаріші зорі у всій галактиці. Усі вони народилися ще до того, як диск Чумацького Шляху встиг сформуватися.

Це відкриття є важливим кроком на шляху до розуміння того, як саме з’явився наш космічний дім. Астрономи мають намір продовжувати дослідження, щоб заповнити відсутні прогалини в історії Чумацького Шляху.

Ви також можете почитати про те, що Чумацький Шлях і Туманність Андромеди вже почали обмін зорями.