Космічні рекорди: п’ять найвищих ракет в історії

Вивести вантаж на орбіту не так-то й просто. Для цього потрібна досить значна кількість палива. Саме тому ракети, що використовуються для космічних місій, такі великі. Найбільші з них за висотою можна порівняти з хмарочосами. Сьогодні ми розповімо про п’ять найбільших ракет в історії космонавтики.

Ares I (94 метри)

Ares I, ймовірно, є найбільш маловідомою ракетою в нашому списку. Вона створювалася NASA в межах програми Constellation і призначалася для виведення на навколоземну орбіту корабля Orion. Ракета мала висоту 94 метри, масу 900 тонн (з урахуванням палива) і складалася з модифікованого твердопаливного прискорювача від шаттла, на який був встановлений рідинний другий ступінь.

Ракета Ares I на стартовому майданчику. Джерело: Kim Shiflett

Ares I літала один раз. У жовтні 2009 року NASA здійснила тестовий суборбітальний пуск ракети. Під час тієї місії замість другого ступеня і корисного навантаження на ній були встановлені масогабаритні макети. Ares I вдалося досягти висоти в 45 км, виконавши більшу частину поставлених завдань. Однак незабаром після цього програма Constellation була закрита, що спричинило припинення розробки ракети.

SLS (98 метрів)

Ракету SLS часто позиціюють як сучасний Saturn V. Вона була створена NASA в межах програми Artemis, метою якої є повернення людей на Місяць. Ракета складається з пари твердопаливних прискорювачів і пари рідинних ступенів. Її висота становить 98 метрів, маса — 2610 тонн.

Пуск ракети SLS. Джерело: NASA

Зараз на рахунку SLS значиться один випробувальний політ. У листопаді 2022 року ракета відправила до Місяця безпілотний корабель Orion. Місія завершилася успіхом. Перший пілотований політ SLS поки що запланований на вересень 2025 року. Цілком можливо, що з часом ракета ще «підросте» і випередить Saturn V. Річ у тім, що в майбутньому NASA планує створити потужнішу модифікацію SLS, висота якої становитиме 111 метрів.

Н-1 (105 метрів)

Ракета Н-1 була створена в межах радянської місячної програми. На неї була покладена задача висадити радянського космонавта на поверхню супутника нашої планети. Висота Н1 становила 105 метрів, а маса — 2750 тонн. Вона складалася з п’яти ступенів.

Масогабаритний макет ракети H-1 на стартовому майданчику. Джерело: wikipedia

У період із 1969 до 1972 рік було проведено чотири випробувальні пуски Н-1. Усі вони завершилися аваріями на етапі роботи першого ступеня. В одному випадку ракета впала на стартовий стіл, повністю знищивши його. Ці невдачі призвели до закриття радянського місячного проєкту.

Saturn V (110 метрів)

Saturn V є найпотужнішою і найвищою ракетою XX століття. Вона була створена NASA з метою висадки людей на Місяць. Ракета складалася з трьох ступенів. Її висота становила 110,6 метра, маса — 2970 тонн.

Доправлення ракети Saturn V на стартовий майданчик. Джерело: NASA

Загалом Saturn V літала в космос 13 разів. Саме вона відправила на Місяць місію Apollo 11, а також всі інші місячні експедиції. Також ракета вивела на навколоземну орбіту орбітальну станцію Skylab. Експлуатація Saturn V була припинена в 1973 році. Ступені двох невикористаних ракет зараз виставлені в експозиціях різних американських музеїв і космічних центрів.

Starship (121 метр)

Надважка ракета Starship, що створюється компанією SpaceX, є не просто найпотужнішою, а й найвищою в історії. Її висота становить 121 метр, маса в заправленому стані — приблизно 5 000 тонн. Ракета складається з прискорювача Super Heavy і космічного корабля Starship, кожен з яких є багаторазовим.

Starship
Заправлений Starship на стартовому майданчику на базі Starbase в Бока-Чіка. Джерело: SpaceX

Поки що Starship перебуває на стадії випробувань. Вона вже літала чотири рази. Під час останнього польоту SpaceX вдалося успішно приводнити і прискорювач, і прототип космічного корабля. Тож уже не за горами перший раз, коли Starship виведе на орбіту корисне навантаження. Також важливо зазначити, що оскільки система все ще перебуває в розробці, це не остаточні розміри. Очікується, що т. зв. третя версія Starship буде приблизно на 15 метрів вищою за нинішню модифікацію.

11 вересня в Арктиці спостерігалася мінімальна кількість льоду