Космічна коаліція з 40 країн: Литва приєдналася до Угод Артеміди

Литва офіційно приєдналася до Угод Артеміди. Отже, загальна кількість учасників очолюваної США космічної коаліції зросла до 40 країн.

Що таке Угоди Артеміди

Угоди Артеміди — це серія двосторонніх домовленостей між урядом США та іншими країнами, заснованих на Договорі про космос 1967 року. Вони визначають основні принципи співпраці, яких слід дотримуватися в космічному просторі та на різних тілах Сонячної системи. Вони охоплюють широкий спектр різних питань — від обміну науковими даними до використання космічних ресурсів і узгодження діяльності.

Церемонія приєднання Литви до Угод Артеміди. Джерело: Lithuanian Innovation Agency

Церемонія приєднання Литви до Угод відбулася у Вільнюсі. У ній взяли участь амбасадорка США Кара МакДональд і міністерка енергетики та інновацій Литви Аушріне Армонайте. Вона зробила таку заяву:

Литовський космічний сектор постійно зростає, а наші інноваційні компанії, що працюють у цій сфері, досягають значних успіхів. Угоди Артеміди відкривають нову главу та визначають курс на майбутнє освоєння космосу, наголошуючи на нашій прихильності до відповідального, сталого та спільного розвитку.

Своєю чергою, заступниця адміністратора NASA Пем Мелрой зазначила, що ми живемо в золоту добу космосу й часи, коли одна країна досліджувала його самотужки, минули.

Китай проти Артеміди

Після приєднання Литви, кількість учасників Угод Артеміди збільшилася до 40 країн. До їхнього списку входять США, Канада, Австралія, Бразилія, Аргентина, Індія, Японія, Південна Корея, Саудівська Аравія, а також усі провідні держави Європи, зокрема й Україна. Очікується, що вже найближчим часом до них можуть приєднатися нові країни.

Країни, які приєдналися до Угод Артеміди станом на 16 травня 2024 року. Джерело: wikipedia

Варто зазначити, що формально Угоди не мають обов’язкової юридичної сили. Але нескладно помітити, що вони окреслюють коло країн, які поділяють спільні цінності та йдуть у спільному цивілізаційному фарватері.

Країни, які приєдналися до Угоди про участь у проєкті будівництва Міжнародної місячної дослідницької станції станом на 16 травня 2024 року. Джерело: wikipedia

Не дивно, що Китай намагається створити свою власну космічну коаліцію на противагу США. Ця діяльність здійснюється в межах Угоди про участь у проєкті будівництва Міжнародної місячної дослідницької станції. Наразі до неї приєдналися 11 країн. Крім самого Китаю, це росія, Венесуела, Білорусь, ПАР, Азербайджан, Таїланд, Єгипет, Пакистан, Нікарагуа та Сербія.