Коричневий карлик спалахнув яскравіше за Сонце

Новини астрономії, астрофізики та космології

Група британських астрономів виявила коричневий карлик, який створив спалах, що перевершує за своєю потужністю спалахи на Сонці. Стаття про відкриття була опублікована у свіжому випуску журналу Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Спалах на коричневому карлику L-класу в уявленні художника. Джерело: University of Warwick/Mark Garlick

3 серпня 2017 року дослідники з Уорікського університету зареєстрували потужний спалах. Його джерелом виявився раніше невідомий коричневий карлик, розташований на відстані 248 світлових років від Сонця. Об’єкт, що отримав позначення ULAS J224940.13-011236.9, належить до спектрального класу L2.5. Він розташований на умовному кордоні, що розділяє коричневі та маломасивні червоні карлики, у надрах яких уже можуть іти повноцінні термоядерні реакції перетворення водню на гелій. Температура поверхні тіла становить близько 1700°C, його радіус можна порівняти з радіусом Юпітера.

Спалах на ULAS J224940.13-011236.9 тривав 9,5 хвилин. Під час події світність карлика збільшилася в 10 тис. разів. Астрономи оцінили енерговиділення спалаху у 80 млрд мегатонн у тротиловому еквіваленті. Це на порядок більше, ніж потужність т. зв. події Керрінгтона — супершторму, що стався на Сонці 1859 року і вважається найпотужнішим сонячним спалахом за всю історію спостережень.

Діаграма, що показує зміни світності коричневого карлика ULAS J224940.13-011236. під час спалаху. Джерело: Jackman et al., 2019.

На думку вчених, найімовірніше, спалах був викликаний флуктуаціями магнітного поля коричневого карлика. Варто зазначити, що за звичайних обставин астрономи не змогли б виявити ULAS J224940.13-011236.9. Цей об’єкт здебільшого випромінює в інфрачервоному діапазоні та більшу частину часу занадто тьмяний, щоб його можна було помітити за допомогою наявних телескопів.