Коричневий карлик спалахнув яскравіше за Сонце

Група британських астрономів виявила коричневий карлик, який створив спалах, що перевершує за своєю потужністю спалахи на Сонці. Стаття про відкриття була опублікована у свіжому випуску журналу Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Спалах на коричневому карлику L-класу в уявленні художника. Джерело: University of Warwick/Mark Garlick

3 серпня 2017 року дослідники з Уорікського університету зареєстрували потужний спалах. Його джерелом виявився раніше невідомий коричневий карлик, розташований на відстані 248 світлових років від Сонця. Об’єкт, що отримав позначення ULAS J224940.13-011236.9, належить до спектрального класу L2.5. Він розташований на умовному кордоні, що розділяє коричневі та маломасивні червоні карлики, у надрах яких уже можуть іти повноцінні термоядерні реакції перетворення водню на гелій. Температура поверхні тіла становить близько 1700°C, його радіус можна порівняти з радіусом Юпітера.

Спалах на ULAS J224940.13-011236.9 тривав 9,5 хвилин. Під час події світність карлика збільшилася в 10 тис. разів. Астрономи оцінили енерговиділення спалаху у 80 млрд мегатонн у тротиловому еквіваленті. Це на порядок більше, ніж потужність т. зв. події Керрінгтона — супершторму, що стався на Сонці 1859 року і вважається найпотужнішим сонячним спалахом за всю історію спостережень.

Діаграма, що показує зміни світності коричневого карлика ULAS J224940.13-011236. під час спалаху. Джерело: Jackman et al., 2019.

На думку вчених, найімовірніше, спалах був викликаний флуктуаціями магнітного поля коричневого карлика. Варто зазначити, що за звичайних обставин астрономи не змогли б виявити ULAS J224940.13-011236.9. Цей об’єкт здебільшого випромінює в інфрачервоному діапазоні та більшу частину часу занадто тьмяний, щоб його можна було помітити за допомогою наявних телескопів.