Комплекс ALMA виявив океани води в протопланетному диску

Астрономи змогли скласти першу карту розподілу водяної пари в протопланетному диску. Просто зараз у ньому формується новий світ.

Зображення протопланетного диска навколо зорі HL Tauri. Джерело: ESO/NAOJ/NRAO

Відкриття було зроблено завдяки комплексу радіотелескопів ALMA. Його метою стала сонцеподібна зоря HL Tauri. Вона розташована на відстані 450 світлових років від Землі у напрямку до сузір’я Тельця.

HL Tauri оточена «прохолодним» протопланетним диском. На думку вчених, саме такі структури мають найсприятливіші умови для утворення екзопланет. Там досить холодно для того, щоб вода намерзала на частинках пилу. Це забезпечує їхнє ефективніше злипання, що сприяє формуванню зародків нових світів.

До недавнього часу астрономам не вдавалося скласти карту розподілу води в таких дисках. Це пов’язано з тим, що водяна пара в земній атмосфері заглушає її сигнали. На щастя, ALMA розташована на висоті 5 тисяч метрів у чилійській пустелі Атакама. Комбінація з вкрай сухого повітря та технічних можливостей комплексу дала змогу вченим вирішити це питання.

Спостереження показали, що внутрішня частина протопланетного диска HL Tauri містить щонайменше втричі більше води, ніж усі океани Землі. Її значну кількість було виявлено в області, де знаходиться розрив. Вважається, що він спричинений молодою планетою, що утворюється в ньому, яка росте, збираючи навколишній матеріал, зокрема й воду.

Зображення протопланетного диска навколо зорі HL Tauri з накладеними на нього даними про вміст води (блакитний колір). Джерело: ESO/NAOJ/NRAO

Астрономи сподіваються, що після введення в дію Надзвичайно Великого телескопа ESO вони зможуть отримати набагато детальніші зображення внутрішніх частин протопланетних дисків, де формуються планети, подібні до нашої Землі.

Раніше ми розповідали про те, як інопланетні цивілізації можуть потрапити в пастку на «планетах-акваріумах».

За матеріалами https://www.almaobservatory.org