Комета Ольберса пройде по зоряному скупченню у сузір’ї Волосся Вероніки

Найближчими днями комета 13P/Olbers буде рухатися через розсіяне скупчення у сузір’ї Волосся Вероніки. Оскільки її блиск все ще буде вищим за 9 зоряну величину, спостерігати її зможуть навіть власники невеликих телескопів.

Комета Ольберса увійшла в сузір'я Волосся Вероніки
Комета Ольберса увійшла в сузір’я Волосся Вероніки. Джерело: phys.org

Комета Ольберса у Волоссі Вероніки

Комета Ольберса (13P/Olbers) цього літа вже встигла у черві пройти свій перигелій, тобто найближчу точку від Сонця. У липні вона наблизилася на мінімальну відстань від Землі і зараз повільно віддаляється від центру Сонячної системи, аби за 70 років повернутися до нас знову.

Однак перш ніж це станеться, любителі астрономії зможуть насолодитися ще принаймні кількома важливими подіями за її участі. Зараз 13P/Olbers рухається сузір’ям Волосся Вероніки й найближчими днями зблизиться з кількома цікавими астрономічними об’єктами: кулястим скупченням M53, розсіяним зоряним скупченням Мелотт 111 та зорею γ цього сузір’я.

Звичайно, що насправді комета ані до зір, ані до галактик наближатися не буде. Вони перебувають значно далі від Землі, ніж вона. Однак для спостерігачів із Землі відрізнити комету Ольберса від гігантських скупчень світил буде важко. І це робить її спостереження тільки цікавішим.

Як спостерігати за кометою Ольберса

Для того, аби не заплутатися у всіх цих зближеннях, треба добре розібратися у тому, як і куди дивитися. Перше, що треба усвідомити: самої комети Ольберса неозброєним оком не видно. Для того, аби її розгледіти, необхідний хоча б невеликий аматорський телескоп. При цьому, щоб розгледіти окремі галактики у скупченні, він має бути достатньо потужним.

Далі треба дочекатися вечора і знайти над західним горизонтом саме сузір’я. Орієнтуватися краще за Волопасом і його найяскравішою зорею Арктуром.  А найліпше скористатися програмою-планетарієм і подивитися, де розташована зоря γ Волосся Вероніки. Насправді це подвійна система, що перебуває на відстані за 169 св. років від нас.

Поруч із нею можна знайти ще чимало значно менших зір — це і є скупчення Мелотт 111. Воно розсіяне, розташоване на відстані 288 св. років від нас та має вік близько 450 млн років. Його не треба плутати зі скупченням галактик Abell 1656, яке також називають скупченням Волосся Вероніки. Якщо перше складається з окремих світил, то друге — з велетенських систем, кожна з яких подібна до Чумацького Шляху.

10 мільярдів градусів: новий японський телескоп розкрив таємниці загиблої зорі