Комета Ольберса наближається до Землі: як побачити хвостату гостю

20 липня комета Ольберса наблизиться до Землі на мінімальну відстань. Розповідаємо про те, де та як можна побачити хвостату гостю.

«Родичка» комети Галлея

Комета 13P/Ольберса була відкрита 1815 року німецьким астрономом Гайнріхом Ольберсом. Вона є частиною сімейства Нептуна. До нього відносять комети, орбітальні періоди яких лежать у діапазоні між 50 і 200 років. Найвідомішим його представником є комета Галлея.

Комета Ольберса на земному небі. Джерело: Petr Horalek

Минулого разу комета 13P/Ольберса відвідувала внутрішню частину Сонячної системи 1956 року. Її нове повернення відбулося 2024 року. 30 червня вона пройшла перигелій своєї орбіти. Того дня хвостата гостя перебувала на відстані 1,18 а. о. (176 млн км) від Сонця.

Положення внутрішніх планет Сонячної системи, Юпітера та комети Ольберса станом на 30 червня 2024 року (орбіта комети показана червоним кольором)

Наразі комета 13P/Ольберса наближається до Землі. Дистанція мінімального зближення буде досягнута 20 липня. Цього дня комета перебуватиме на відстані 1,895 а.о. (284 млн км) від нашої планети.

Як побачити комету Ольберса

У день мінімального зближення з Землею комета 13P/Ольберса перебуватиме в сузір’ї Малого Лева. Її можна буде побачити низько над горизонтом у північно-західній частині неба незабаром після заходу Сонця. Її видима зоряна величина становитиме від 6,5 до 7. Це означає, що її буде неможливо розгледіти неозброєним оком, але вона буде доступною для спостережень з використанням біноклів і телескопів.

Положення комети Ольберса на нічному небі 20 липня 2024 року. Джерело: Stellarium/ Eddie Irizarry

27 липня комета перейде в сузір’я Великої Ведмедиці, і умови її спостереження значно поліпшаться, тому що комету можна буде побачити на нормальному темному небі. Щоправда, вона все ще перебуватиме не дуже високо над горизонтом. Наприкінці астрономічних сутінків хвостата гостя перебуватиме в 11° над горизонтом, що насправді не так вже й багато.

Положення комети Ольберса на нічному небі 20 липня 2024 року (наближене зображення). Джерело: Stellarium/ Eddie Irizarry

12 серпня комета перейде в сузір’я Волос Вероніки, все ще маючи загальний блиск вище за 9-ту величину, що дасть змогу легко спостерігати її в невеликі астрономічні інструменти. 15–18 серпня її буде видно на тлі зоряного скупчення «Журавлиний клин», увечері 25-го пройде за 0,5° на північ від галактики M64 «Чорне око», а 30-го — менш ніж за градус від кулястого скупчення M53.

Комета Ольберса над верхівкою гори Герлаховски-Штіт. Джерело: Petr Horalek

З віддаленням від Сонця, умови видимості комети будуть погіршуватися. До жовтня її блиск ослабне до 11-ї величини, тому її буде практично неможливо знайти на сутінковому небі у 8-9° над горизонтом навіть у потужні телескопи.