Комета C/2023 A3 (Цзицзіньшань — ATLAS) прикрасила знімки обсерваторії SOHO

Європейська космічна агенція (ESA) опублікувала запис, зроблений космічною обсерваторією SOHO. На ньому можна побачити комету C/2023 A3 (Цзицзіньшань — ATLAS).

Обсерваторія SOHO є спільним проєктом NASA та ESA. Вона була запущена 1995 року і розміщена на гало-орбіті навколо точки Лагранжа L₁ системи Земля-Сонце. SOHO збирає інформацію про активність Сонця, стан його атмосфери та вимірює характеристики сонячного вітру.

Несподівано для конструкторів, SOHO також виявився напрочуд ефективним інструментом для пошуку комет. За майже чверть століття роботи обсерваторія знайшла понад 5 тисяч таких об’єктів. Більшість являли собою невеликі навколосонячні комети, які знищувалися Сонцем під час проходження перигелію. Але минулого тижня SOHO довелося спостерігати куди більш дивовижну хвостату гостю, яка прибула до нас із хмари Оорта.

Мова про комету C/2023 A3 (Цзицзіньшань — ATLAS). SOHO спостерігав її в період із 7 до 13 жовтня 2024 року, що дало можливість скласти анімацію її прольоту. Зроблені обсерваторією кадри наочно демонструють ядро комети. Воно оточене пиловою комою та має неймовірний хвіст, що закручується в міру того, як його відштовхує сонячний вітер.

Комета C/2023 A3 (Цзицзіньшань — ATLAS) на знімку обсерваторії SOHO. Джерело: NASA/ESA

Комета /2023 A3 досягла пікової яскравості трохи вище -4-ї зоряної величини. З понад 5000 комет, які спостерігалися SOHO, тільки комета C/2006 P1 (Макнот) була яскравішою, із зоряною величиною -5,5. Наприкінці відео можна також побачити рідкісне явище, відоме як «антихвіст»: довгу тонку лінію, спрямовану в бік Сонця. Цей хвіст — оптична ілюзія, що виникає через те, що SOHO бачить з ребра більші частинки кометного пилу, які скупчуються в площині її орбіти.

Крім комети, в кадр також потрапив Меркурій (яскравий об’єкт зліва від Сонця). Саме ж Сонце теж не «сиділо без діла». За тиждень, протягом якого SOHO спостерігав за кометою, воно зробило щонайменше 4 спалахи X-класу (найінтенсивніший тип), 28 спалахів середньої інтенсивності M-класу і 31 корональний викид маси. Останні видно як білі хмари речовини. Уся ця активність призвела до двох геомагнітних бур на Землі, внаслідок чого нічне небо було осяяне красивими полярними сяйвами.

Ви також можете подивитися добірку найкращих знімків комети C/2023 A3 (Цзицзіньшань — ATLAS), зроблених у різних куточках земної кулі.

«Паровозик Starlink» у небі над Україною: де та коли його можна побачити