Коли скінчилася епоха реіонізації?

Коли у космосі запалали перші зорі, то їхнє випромінювання іонізувало міжзоряний газ. Відповідно до нових досліджень, це сталося на 200 млн років пізніше, ніж вважалося досі. З’ясувати це допомогли квазари.

Астрономи дивляться на минуле Всесвіту
Історія Всесвіту в одній картинці. Джерело: Carnegie Institution for Science / MPIA

Вчені визначили, коли закінчилася епоха реіонізації

Вчені з Астрономічного інституту Макса Планка у Гейдельберзі змогли дізнатися, коли закінчився один із найзагадковіших періодів в історії Всесвіту — епоха реіонізації. Впродовж неї знайомий нам світ набув сучасних рис.

Розпочалася вона приблизно через 500 млн років після Великого вибуху. До того часу первинне випромінювання вже встигло згаснути і Всесвіт тонув у темряві. Однак перші зорі, які, за деякими припущеннями, могли спалахнути завдяки темній матерії, розігнали темряву й іонізували газ, відігнавши його за межі майбутніх галактик.

Нове дослідження показало, що завершився цей процес приблизно через 1,1 млрд років після Великого вибуху і тривав на 200 млн років довше, ніж вважалося досі. З огляду на те, що перші зорі жили усього кілька десятків мільйонів років, це означає, що за цей час мало змінитися кілька їхніх поколінь. І кожне з них збагачувало Всесвіт важкими елементами.

Квазари висвітили історію Всесвіту

Побачити картину Всесвіту приблизно за мільярд років після утворення допомогли квазари. Ці надмасивні чорні діри поглинають матерію галактик і світять нам через весь Всесвіт. Дослідники проаналізували світло 67 подібних об’єктів.

Коли закінчилася епоха Реіонізації
Світло квазарів підказує, коли закінчилася епоха реіонізації. Джерело: MPIA

Поки це випромінювання летіло до нас, із ним відбувалися два паралельні процеси. По-перше, спектр зміщувався у червоний бік, як буває з усіма віддаленими об’єктами. По-друге, по дорозі до нас воно проходило крізь хмари газу, які залишали у ньому свої «відбитки» — лінії поглинання. І для цих двох видів гідрогену вони відрізняються.

Коли промінь світла проходив крізь різні хмари, то червоне зміщення відсувало лінії поглинання на різну відстань у спектрі. Завдяки цьому можна розшифрувати, через хмари якого водню пройшло випромінювання від квазарів. Саме цю задачу і вдалося реалізувати вченим, але вона була непростою.

Річ у тім, що далеко не весь водень був іонізований світлом перших зір. Між галактиками залишилися великі містки з нейтрального гідрогену. Але вченим вдалося урахувати цей фактор у своїх моделях, і виявилося, що реіонізація все ж завершилася пізніше.