Коли стикаються світи: що станеться, коли Сонце зблизиться з іншою зорею

Наше Сонце обертається навколо центру Чумацького Шляху, здійснюючи один оберт навколо нього приблизно за 225 млн років. У процесі цього руху час від часу воно зближується з іншими зорями. Наприклад, всього 70 тисяч років тому відбулася зустріч Сонячної системи та червоного карлика WISE 0720-0846, також відомого як зоря Шольца. Дистанція мінімального зближення склала один світловий рік. Це в чотири рази менше, ніж відстань до Проксими Центавра.

Схема прольоту зорі Шольца. Джерело: NASA, Michael Osadciw/University of Rochester, Illustration-T.Reyes

Зустріч із зорею Шольца, судячи з усього, не справила помітного впливу на Сонячну систему. Та що, якби дистанція прольоту була набагато меншою? Команда французьких дослідників спробувала знайти відповідь на це питання. Вона змоделювала сценарій прольоту зорі на відстані в 100 а. о. від Сонця. Це приблизно у 2,5 раза більше відстані між Сонцем і Плутоном. Загалом дослідники виконали 12 тисяч симуляцій, досліджуючи різні варіанти швидкості та траєкторії руху зорі.

За словами астрономів, найімовірніший результат — виживання всіх восьми планет Сонячної системи. Імовірність того, що жодна планета не буде втрачена, становить понад 95%. Щоправда, це не означає, що їхні орбіти залишаться незмінними. Вони можуть бути сильно порушені, а деякі планети (включно із Землею) можуть бути навіть відкинуті в хмару Оорта.

Джерело: 213688585 / Shutterstock.com

Що стосується більш екстремальних сценаріїв, то найуразливішим виявився Меркурій, який має тенденцію стикатися з Сонцем. Інші результати включають зіткнення Землі з Венерою, викид із Сонячної системи Урана та Нептуна, виживання лише Юпітера або навіть втрату всіх восьми планет. Теоретично, зоря може навіть захопити одну або кілька планет, хоча ймовірність такого результату вельми невелика.

Дослідники також склали таблицю з десяти найімовірніших варіантів руйнування планет. Вона має такий вигляд:

• Зіткнення Меркурія з Сонцем (імовірність 2,54%).
  • Марс зіткнеться з Сонцем (ймовірність 1,21%).
  • Венера зіткнеться з іншою планетою (1,17%).
  • Уран викидається (1,06%).
  • Нептун викидається (0,81%).
  • Меркурій стикається з іншою планетою (0,80%).
  • Земля стикається з іншою планетою (0,48%).
  • Сатурн викидається (0,32%).
  • Марс стикається з іншою планетою (0,27%).
  • Земля стикається з Сонцем (0,24%).

Що стосується впливу прольоту іншої зорі на орбіту Землі, то в більшості сценаріїв вона залишиться близькою до нинішньої. Приблизно в 99% з них наша планета буде отримувати стільки ж тепла та світла від Сонця, як і до прольоту. У 0,79% випадків наша планета почне отримувати щонайменше на 10% більше тепла, у 0,28% випадків — щонайменше на 10% менше тепла.

Нагадаємо, що найімовірніший сценарій (понад 95%) полягає в тому, що Сонячна система збереже всі вісім планет. Також варто враховувати, що ймовірність настільки близького прольоту зорі протягом найближчого мільярда років становить приблизно 1%.