Катаклізмічна змінна може містити коричневий карлик

Астрономи знайшли нову катаклізматичну систему, яка час від часу вибухоподібно змінює свою яскравість. У цьому випадку вони передбачають, що партнер білого карлика може бути коричневим.

Катаклізмічна змінна
Катаклізмічна змінна. Джерело: www.cnet.com

Нова катаклізмічна змінна

Міжнародна команда астрономів повідомляє про відкриття нової катаклізмічної змінної. Система, яка отримала позначку SRGeJ041130.3+685350 (або скорочено SRGeJ0411), має орбітальний період близько 100 хвилин, і до її складу можна ввійти. Результати дослідження детально описані у статті, опублікованій 4 січня в Щомісячних повідомленнях Королівського астрономічного товариства.

Катаклізмічні змінні (КЗ) — це подвійні зоряні системи, що складаються з білого карлика та зорі головної послідовності, які перебувають близько одна до одної. З останньої на залишок наднової постійно перетікає речовина.

Час від часу її стає забагато і поверхня білого карлика вибухає, а астрономи бачать збільшення яскравості у багато разів і повертають її до норми за якийсь час. Ці об’єкти знайдені у багатьох місцях, таких як центр галактики Чумацький Шлях, околиці Сонця, а також у відкритих і кулястих скупченнях.

Що відомо про нововідкриту систему?

SRGeJ0411 була відкрита під час всесвітнього огляду SRG/eROSITA і визначена як кандидат у змінні за рахунок високого відношення рентгенівського до оптичного потоку на рівні 0,6. Його видимий спектр демонструє помітні лінії емісії водню та гелію, що є типовим для катаклізмів.

Згідно з дослідженнями, SRGeJ0411 має орбітальний період у 97,53 хвилини. Розмір білого карлика у системі складає лише один відсоток від розміру Сонця, а його маса оцінюється в 0,84 сонячних. Температура поверхні дорівнює 13 790 К.

Щодо іншого компонента системи SRGeJ0411, то це може бути коричневий карлик. Об’єкт має радіус менш ніж 0,11 сонячного, масу в 0,04 маси Сонця, а його температура оцінюється в 1800 К.