Карибська криза в космосі: росія використовує секретний супутник для випробування ядерної зброї

Росія використовує супутник «Космос-2553» для випробування компонентів протисупутникової ядерної зброї. Про це повідомляє видання The Wall Street Journal із посиланням на неназваних американських чиновників.

«Космос-2553» був виведений на орбіту Землі 5 лютого 2022 року — всього за 19 днів до повномасштабного вторгнення в Україну. За даними джерел The Wall Street Journal, він використовується росією як таємна платформа для випробувань компонентів нової космічної зброї. Вона призначена для знищення мегасупутникових сузір’їв, зокрема угруповання Starlink, яке відіграло важливу роль в обороні України.

Супутники на навколоземній орбіті в уявленні художника. Джерело: ESA

Для вирішення цього завдання росія хоче використати ядерну зброю. Породжений її вибухом електромагнітний імпульс знищить більшу частину апаратів, що перебувають на низькій навколоземній орбіті. Крім того, він створить навколо Землі штучний радіаційний пояс, який виведе з ладу більшу частину супутників, що пережили початковий вибух.

На борту самого «Космос-2553» немає ядерної зброї. Але за даними американської розвідки він несе низку компонентів майбутньої системи озброєння. Повідомляється, що супутник перебуває на «незвичайній» орбіті, яка не використовується іншими космічними апаратами, і все ще продовжує функціонувати.

Карибська криза в космосі

Уперше про намір росії розгорнути ядерну зброю в космосі стало відомо в лютому 2024 року, коли американські посадовці повідомили про серйозну загрозу національній безпеці. Голова комітету з розвідки Палати представників Конгресу, республіканець Майк Тернер образно назвав ситуацію, що склалася, «Карибською кризою в космосі».

Майк Тернер заявляє про загрозу, створену російською ядерною зброєю в космосі. Джерело: The Wall Street Journal

Варто сказати, що вибух атомної бомби на низькій орбіті призведе до катастрофічних наслідків. Це абсолютно невибіркова зброя, яка виведе з ладу тисячі апаратів, незалежно від того, якій країні він належить. Вона також унеможливить пілотовані польоти в космос на кілька років.

Сама росія, зрозуміло, категорично заперечує подібні плани. Що стосується «Космос-2553», то за офіційною версією він призначений для наукових досліджень.

Водночас дії країни-агресора говорять самі за себе. Зовсім нещодавно росія наклала вето на резолюцію ООН про заборону розміщення ядерної зброї в космосі. Вона стала єдиним членом Ради Безпеки ООН, який проголосував проти документа.