Камера темної енергії зазнімкувала галактику з «гранд-дизайном»

Співробітники Міжамериканської обсерваторії Серро-Тололо в Чилі опублікували нове зображення, отримане за допомогою Камери темної енергії (DECam). У його лівій частині можна побачити галактику NGC 5364.

Галактика NGC 5364 (ліва частина кадру). Джерело: Dark Energy Survey/DOE/FNAL/DECam/CTIO/NOIRLab/NSF/AURA

NGC 5364 розташована на відстані 54 млн світлових років від Чумацького Шляху у напрямку до сузір’я Діви. На перший погляд, вона має вигляд звичайної спіральної галактики — хіба що, її ядро доволі тьмяне, порівняно зі спіральними рукавами, що свідчить про низьку швидкість зореутворення в цьому регіоні.

Але це не зовсім так. Річ у тім, що NGC 5364 належить до досить рідкісного різновиду спіральних галактик із «гранд-дизайном». Такі об’єкти характеризуються наявністю потужних, яскраво виражених і добре оформлених рукавів, які чітко виходять з їхнього центру. Вважається, що близько 10% від усіх спіральних галактик належать до цього типу. Завдяки своїй «ідеальній» структурі вони вважаються архетипом спіральних галактик.

Однак NGC 5364 все ж не така досконала, як випливає з назви. Порівняно з іншими «гранд-дизайнами», її рукави насправді аморфні та асиметричні. Передбачається, що це спотворення викликане приливними взаємодіями з прилеглою лінзоподібною галактикою NGC 5363, яку видно на цьому знімку як нечітку пляму під NGC 5364. Вплив гравітації призвів до переміщення зір і газу всередині спіральних рукавів NGC 5364 і деформації її загальної форми.

Камера темної енергії, яка зробила знімок NGC 5364, є одним із найдосконаліших астрономічних інструментів сучасності. Вона збирає світло, відбите 4-метровим дзеркалом телескопа Віктора Бланко, та пропускає його через свої нутрощі, включно з метровою коригувальною лінзою. Потім воно вловлюється сіткою з 62 пристроїв із надзвичайно чутливими ПЗЗ-матрицями. Вони дають змогу DECam створювати докладні зображення слабких астрономічних об’єктів і виявляти тонкі закономірності космічної структури, спричинені впливом темної енергії та темної матерії.