James Webb зазирнув у зоряні ясла сузір’я Персея

Астрономи, які працюють із телескопом James Webb (JWST), порадували всіх шанувальників космосу черговим дивовижним знімком. На ньому зображена туманність NGC 1333.

Туманність NGC 1333 (знімок James Webb). Джерело: ESA/Webb, NASA & CSA, A. Scholz, K. Muzic, A. Langeveld, R. Jayawardhana

Туманність NGC 1333 розташована в молекулярній хмарі Персея на відстані близько 960 світлових років. Минулого року її зазнімкував телескоп Hubble. Однак він лише «пройшовся по поверхні». Річ у тім, що цей регіон заповнений великою кількістю пилу, який блокує видиме світло. На щастя, JWST веде спостереження в інфрачервоному діапазоні, що дало змогу астрономам зазирнути в саме серце туманності.

По всьому зображенню можна побачити великі плями помаранчевого кольору, які відповідають газу, що світиться в інфрачервоному діапазоні. Це так звані об’єкти Хербіга-Аро. Вони утворюються, коли іонізований матеріал, викинутий новонародженими зорями у вигляді джетів, стикається з навколишніми хмарами газу. Це одна з найбільш наочних ознак процесів активного зореутворення.

Багато молодих зір на фото JWST оточені дисками з газу та пилу, в яких з часом можуть утворитися планетарні системи. У правій частині знімка видно тінь одного з таких дисків, орієнтованого ребром уперед — два темні конуси, що виходять із протилежних боків, на яскравому тлі.

Чудова чутливість JWST також дозволила астрономам зафіксувати молоді об’єкти з надзвичайно низькою масою. Деякі з найслабших «зір» на знімку насправді є недавно народженими поодинокими коричневими карликами з масою, порівнянною з масою планет-гігантів.

Наше власне Сонце народилося всередині схожої молекулярної хмари приблизно 4,6 мільярда років тому. Воно сформувалося не саме по собі, а в складі скупчення, яке, можливо, було навіть більш масивним, ніж NGC 1333. Зазнімкований JWST зоряний пологовий будинок, вік якого становить від 1 до 3 мільйонів років, дозволив астрономам зазирнути в минуле і вивчити, як формувалися зорі, подібні до нашого Сонця, а також коричневі карлики та планети, що вільно летять.

За матеріалами Esawebb