James Webb зазнімкував галактику з активним ядром

Астрономи опублікували нове зображення зроблене космічним телескопом James Webb (JWST). На ньому домінує спіральна галактика NGC 7469.

Галактика NGC 7469 (знімок James Webb). Джерело: ESA/Webb, NASA & CSA, L. Armus, A. S. Evans

NGC 7469 розташована на відстані 220 млн світлових років від Чумацького Шляху до сузір’я Пегаса. Її діаметр складає 90 тисяч років. Завдяки тому, що NGC 7469 повернена «обличчям» щодо Землі, це дає нам можливість у всіх подробицях розглянути її спіральну структуру.

Найбільш примітною частиною NGC 7469 є ядро. Воно активно випромінює в інфрачервоному діапазоні, а його спектр демонструє безліч яскравих широких смуг, що вказують на потужні викиди газу. Це пов’язано з діяльністю надмасивної чорної діри, що розташована в центрі NGC 7469. Вона активно поглинає газ та пил, що супроводжується виділенням великої кількості енергії.

Ядро NGC 7469 оточене кільцем, що складається з регіонів активного зореутворення. Його діаметр складає 1500 світлових років. Завдяки своїй здатності фіксувати інфрачервоне випромінювання JWST зумів виявити в NGC 7469 низку раніше невідомих зоряних «пологових будинків», а також області, що складаються з гарячого турбулентного газу. Аналіз зібраних космічним телескопом даних дозволив виявити сліди руйнування невеликих пилових зерен у радіусі кількох світлових років від ядра NGC 7469. Це доводить, що чорна діра прямо впливає на внутрішньогалактичні процеси. Крім того, JWST зафіксував потік іонізованих атомів, який залишає ядро. Ці атоми рухаються зі швидкістю приблизно 1780 км/с.

Також можна звернути увагу на те, що з центру NGC 7469 виходять характерні червоні промені, які утворюють шестикутну зірку. Це не справжній об’єкт, а артефакт зображення, відомий під назвою «дифракційні промені». Вони виникли через особливості конструкції JWST. Зазвичай на знімках космічних телескопів дифракційні промені оточують зорі переднього плану, які розташовані в нашому Чумацькому Шляху. Однак ядро NGC 7469 таке яскраве, що воно теж обзавелося власним дифракційним промінням.

Ви також можете переглянути знімок NGC 7469, зроблений телескопом Hubble. На ньому можна побачити як саму галактику, так і її найближчого сусіда.