James Webb виявив найвіддаленішу активну чорну діру

За допомогою телескопа James Webb (JWST) дослідники виявили найвіддаленішу відому надмасивну чорну діру. Вона існувала всього через 570 млн років після Великого вибуху.

Колаж зі знімків, зроблених телескопом James Webb у ближньому інфрачервоному діапазоні. Він демонструє безліч далеких галактик, що існували на зорі Всесвіту. Джерело: NASA, ESA, CSA, Steve Finkelstein (UT Austin), Micaela Bagley (UT Austin), Rebecca Larson (UT Austin)

Космологічні теорії передбачають, що в ранньому Всесвіті були широко поширені чорні діри, чия маса була порівнянна з масою чорної діри в центрі нашого Чумацького Шляху (її маса в 4 млн разів перевищує масу Сонця). Однак до недавнього часу астрономи не мали можливості знаходити такі об’єкти. Були виявлені лише гігантські чорні діри, чиї маси вимірювалися мільярдами сонячних.

Усе змінилося після запуску JWST. Завдяки його технічним можливостям дослідники отримали можливість досліджувати раніше невідомі куточки Всесвіту. У межах огляду CEERS вони направили його на невелику галактику CEERS 1019, що існувала всього через 570 млн років після Великого вибуху. Полювання увінчалося успіхом. JWST вдалося ідентифікувати активну чорну діру в її центрі. На сьогодні це найдальший об’єкт подібного класу, знайдений астрономами. При цьому, її маса становить «всього» 9 млн сонячних.

Варто зазначити, що попри «скромні» розміри чорної діри, астрономи, як і раніше, все ще не можуть описати сценарій набору нею маси за час, що минув після Великого вибуху. Цілком ймовірно, свою роль у цьому зіграло злиття галактик, що породило CEERS 1019. Знімки JWST показали, що візуально вона нагадує три яскраві згустки, а не один цілісний диск. Можливо, злиття кількох ранніх галактик підштовхнуло зростання чорної діри та стимулювало процеси зореутворення.

Інфографіка присвячена рекордно далеким чорним дірам, знайденим James Webb. Джерело: NASA, ESA, CSA, Leah Hustak (STScI)

Крім рекордно далекої чорної діри в межах огляду CERRS, JWST також ідентифікував 11 галактик, що існували коли Всесвіту було від 470 до 675 млн років. Також йому вдалося знайти ще дві раніше невідомі надмасивні чорні діри. Перша існувала через 1,1 млрд років після Великого вибуху, друга — через 1 млрд років.